Att begära ut sin journal

Mer
14 år 3 månader sedan #267652 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Att begära ut sin journal
Tala med din psykolog. Han kan hjälpa dig och berätta hur du ska göra.
Mer
14 år 3 månader sedan #267655 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Att begära ut sin journal
yeah då gör jag det på onsdag
Mer
14 år 3 månader sedan #267659 av Nissegossen
Du kan be din behandlande läkare om din journal, han måste ge sitt medgivande. Du kan antingen läsa den medan han sitter i samma rum (För att du skall kunna fråga om det är något) eller också kan du begära att få ut den, men det kostar pengar per kopia.
Jag själv har läst den och tegelstenskatalogen ligger numera det mesta mikrofilmat och i atombombsskyddat i underjordiskt bergrum har jag fått reda på.

Det var min tidigare läkare som frågade om det var något jag ville ha ändrat på i journalen innan den gick i arkivet. Nej, sade jag det som står där det står där...

Den aktuella pågående journalen finns lätt tillgänglig på min öppenvårdsklinik, men i den står inte mycket numera...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 3 månader sedan #267676 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Att begära ut sin journal
Kan så klart inte låta bli att kommentera SÄPO. :mrgreen:
SÄPO är enligt mig en pro-fascistisk organisation. De har visat sig att de gärna skiter i lagen och gör olagliga saker utan att informera regeringen. Sen har alla fem partier som suttit i regeringen uppmanat till registrering av personer trots detta varit ett lagbrott. Det är sedan 60-talet förbjudet att registrera någon för deras politiska åsikter. Det finns dock bevis för att så gjorts minst till 1998. Det är också ett brott mot de mänskliga rättigheterna.
SÄPO fick dock problem pga att de registrerade så många. Det har påståtts att det som mest funnits 300,000 registrerade. Eftersom det är orimligt att så många skulle va en säkerhetsrisk var man tvungen att rensa. Ju lättare det är att bli registrerad desto svårare att hålla reda på de verkliga säkerhetsriskerna. Ingrid Segerstedt-Wiberg är en av de som drabbades. Hon satt då i riksdagen för Folkpartiet, vilket visar hur tokigt det var. Hon lämnade sen Folkpartiet.
Även om det fortfarande inte fungerar bra med SÄPO har det blivit betydligt bättre. KP, fd KPMLr, är det enda som leder till registrering idag. Det är stor risk att Din släkting är registrerad Fantasio men Du själv kan va helt lugn.
Det är ganska lätt att få reda på om man är registrerad. Är man det kan man höra om man bara är registrerad eller om de har en hel akt om en. Har de en akt har man rätt att få en kopia av den. Man får dock räkna med att huvuddelen är överstruken med svart tusch.
Mer
14 år 3 månader sedan #267727 av maktlös
Svar från maktlös i ämnet Att begära ut sin journal

Fantasio skrev: Detta går bra inom sjukvården (även om jag inte vet hur), men tänk om man vill begära ut den från Säpo. Jag tror de kan neka dig att se den. Detta tyder på att den isåfall innehåller explosivt material. Jag är lite nyfiken på om de har papper på mig och vad som eventuellt står i dem.


Dem får endast neka dig under pågående utredning eller om dem inte har någon akt på dig.
I annat fall ska dem lämna ut akten. Notera att den kan vara väl censurerad.

Dem skickar normalt en fotostatkopia som dem sedan censurerar för att inte skada sin verksamhet eller för att skydda andras integritet.
Så var fallet med mina föräldrars akter.
Mer
14 år 3 månader sedan #268091 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Att begära ut sin journal

Tonic skrev: Tala med din psykolog. Han kan hjälpa dig och berätta hur du ska göra.


kunde nog gå och ordna detta sa ha. det är min fulla rätt.
kanske kunde bli så att man kunde få kopior.
så kunde det bli så att jag får komma dit och sitta och läsa den när han är med så man kunde ställa fågor om det var något.. så skulle det möjligen kunna vara så att Namn på läkare/anhöriga som pratat om en är Överstruket så man får inte vet vem som sakt vad.. alltså man får veta allt som står men inte vem som sakt vad / vilken läkare som sakt vad o.s.v..

så skulle man tänka på det att alla läkare har ju välldigt olika uppfatningar av allt. så det kan stå lite vad som hälst...
verkade nästan som att det var något där han inte vill att jag ska läsa..

så sa han att någon psykos har jag inte, det har jag alldels för mycket sjukdommsinsikt för att kunna ha..

så skulle han kolla upp möjligheterna om jag kanske kan få bli hypnotiserad..
gick det att ordna så skulle jag få bli det sa han.. var till och med psykologens ide om hypnos.
ja sa givetvis att jag vill bli det om det går att ordna..så för vänta och hoppas på att det går att fixa...