Har psykiatri hjälpt dig?

Mer
13 år 7 månader sedan #332054 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Har psykiatri hjälpt dig?
Ja, utan psykiatrin hade jag nog inte överlevt. Jag kan tacka dom för mycket. De har hämtat mig med polis men det är jag glad för idag. Och de har fångat upp mig när jag varit psykotisk och gett mig läkemedel, visserligen har jag haft biverkningar som inte varit så roliga vid olika medicineringar.
Men i det stora hela har jag stort förtroende för vården eller om jag haft turen att få sån bra kompetent personal.
Idag mår jag mycket bra, oförskämt bra nästan. Jag tar Invega, cipralex, Nozinan, Propavan och Zopiklon och det är tydligen en bra kombination av mediciner som passar mig väldigt bra.
Jag går på PRE som hjälpt mig mycket.
Mer
13 år 7 månader sedan #332055 av mopa
Svar från mopa i ämnet Har psykiatri hjälpt dig?

Alternativ skrev: mopa,

Kan tanter bry sig om en minoritet?


Mina km är tanter. Dom hjälper mig mycke.
Mer
13 år 7 månader sedan #332258 av schizo
Svar från schizo i ämnet Har psykiatri hjälpt dig?
Med facit i hand måste jag medge att en viss överläkare med sitt tålamod gjorde att jag finns kvar idag.

Däremot har inte någon medicin hjälpt mig på ett avgörande sätt annat än en tillfällig räddningsplanka, kanske en efterkonstruktion, men efter att ha betat av många mediciner känns det så. Är inte mediciner alltid tacksamt att testa några år först på patienter innan man sett de långsiktiga biverkningarna, man är ofta en försökskanin. Frågar man vet inte läkarna exakt hur medicinen verkar!

Tiden har arbetat för mig, tillsammans med nämnda läkare och eget arbete med mig själv, med tiden får man större självinsikt och förstår sitt handlande bättre och kan i viss mån undvika situationer som är farliga.

Men även om man hittar en person som man kan samarbeta med inom psykiatrin är det stora flertalet inte mycket att hålla i när det blåser, en del riktiga pundhuvuden som borde gjort sig en karriär som plåtslagare eller slaktare istället. Helt utan empati och de verkar dessutom inte bry sig så mycket. Det blir väl så med åren när den första entusiasmen lagt sig och verkligheten kommer ikapp. Undantag finns som bekräftar regeln.

Den stora risken med psykiatrin är att man hela tiden bekräftas som patient, man ses som sin journal, inte som människa med andra kvaliteter som har en sjukdom. Det är så lätt att bekräfta läkarens syn, vi är ju på ett sätt beroende av varandra.

Idag försöker jag undvika psykiatrin i möjligaste mån, det måste vara riktigt akut om jag frivilligt söker hjälp. Men ibland balanserar man på den yttersta kanten så.....
Mer
13 år 7 månader sedan #332272 av Melun
Svar från Melun i ämnet Har psykiatri hjälpt dig?
Alternativ,

De kanske bara tog röntgen för att utesluta cancersvulst i hjärnan.
Mer
13 år 7 månader sedan #332278 av Geta
Svar från Geta i ämnet Har psykiatri hjälpt dig?
schizo,

Det finns faktiskt en psykiater här i trakterna som arbetade
som plåtslagare innan han utbildade sig till läkare.
Mer
13 år 7 månader sedan #332289 av kvinnan
Svar från kvinnan i ämnet Har psykiatri hjälpt dig?
Min pappa var plåtslagarmästare....Jag tycker inte det är något dåligt yrke alls! :evil: