min godman kommer att krävas på skadestånd

Mer
11 år 5 månader sedan #541161 av killet
Min godman kommer att krävas på skadestånd eller stämmas om han vägrar att betala skadeståndet.

Anledningen är hans tro att man tjänar mindre som intagen brottsling i rättsyk än som hedelrig person som inte är intagen i rättsyk.

Enligt försäkringskassan så har jag inte fått bostadsbidrag sedan jag blev intagen. Vilket är min godmans fel. Enligt försäkringsbolaget och överförmyndarnämnden så borde jag både äta och bo gratis och samtidigt få 7200 eller 8400 beroende på om handikappbidraget är redan inräknat eller inte i aktivitetsersättning.

Min godman är skyldig mig bostadsbidrag för ett och ett halvt år nästan alltså 17 mån enbart bostadsbidraget plus några månaders förseningar när det gäller aktivitetsersäättning.

Att tro att man tjänar mindre eller lika mycket som en som inte är en intagen brottsling i rättsyk är vanligt och naivt bland vuxna.

Svaret på varför jag inte vill sitta intagen då man tjänar mer som intagen än som icke intagen. Beror på att mina affärer som icke intagen kommer att ge mer pengar än om jag vore intagen.

Enligt en personal som börjar på P. Han tror att min godman gör rätt eftersom ingen äter och bor gratis som kriminell intagen i rättsyk. Man ska inte få bidrag för att man betalar en patientavgift där maten ingår i avgiften också.

Jag har alltid sagt till olika personal i olika boenden att man tjänar mer pengar som intagen brottsling än som en hederlig person som inte är intagen i rättsyk. Men ingen ville tro på det. Man tjänar i alla fall minst lika mycket som en icke intagen som en intagen. Enligt försäkringskassan och överförmyndarnämnden så borde jag tjäna mer som intagen jämfört med vad en hederlig person utanför rättsyk gör.

Det är inte bara problem med att jag inte får patientavgiften betalt i bidrag som mat och boende. Problemet är också att min godman inte vill investera mina pengar i guld. Han är för korkad för att veta hur man invisterar pengar i guld.

Enligt överförmyndarnämnden så ska min godman ha bra anledning till hans misstag annars kommer han att krävas på skadestånd och om han vägrar att betala skadestånd så kommer sa överförmyndarnämnden vi stämma honom för försummelse och vägran att betala skadestånd.

Jag har skickat brev med min namnteckning i Onsdags. Så imorgon ska jag ringa och se hur det gått med brevet.

Om jag inte skulle tjäna mer på affärer som icke intagen än som intagen så kommer jag att i sådana fall göra så att jag sitter i rättsyk för att tjäna mer pengar som intagen än som icke intagen.

Problemet med många vuxna, är att de tror att intagna tjänar mindre än de som inte är intagna. Vilket egentligen är tvärtom.
Mer
11 år 5 månader sedan #541197 av killet
Rättar eftersom jag råkade skriva försäkringsbolaget när det borde stå försäkringskassan.

Det var min handläggare som börjar på k som sa själv att jag borde byta godman och att jag borde kräva skadestånd via överförmyndarnämnden. Det sa hon när hon nämnde misstagen som rör aktivitetsersättning och bostadsbidragen.

Jag kanske ska kräva skadestånd för rubbet och även på grund av att han inte velat investera mina pengar i guld medan jag varit intagen i rättsyk.

Imorgon ska jag som sagt ringa överförmyndarnämnden ochh ta reda på om min godman har hafy eller inte haft tillräckligt bra anledning att förklara sina misstag.
Mer
11 år 5 månader sedan #541219 av Gelehallonet
Men har inte överförmyndarnämnden någon försäkring för dem som sitter som god man? Det verkar ju inte vara någon som försnillat pengarna, utan ett misstag / okunskap.
Mer
11 år 5 månader sedan #541288 av Admin1
Jag tvivlar att du kan få bostadsbidrag på rättspsyk, eftersom du betalar ingen hyra där. Vårdavgiften på 100 kr per dag är väl mest att se som matkostnad och inte hyra. Däremot borde du har rätt till aktivitetsersättning tycker jag. Hur mycket pengar tänker du att kräva den godemannen på?
Mer
11 år 5 månader sedan #541298 av killet
Enligt överförmyndarnämnden och försäkringskassan så kan man få bostadsbidrag som täcker 93% av patientavgiften när det gäller allt som mat och vistelsen.

Jag har pratat med överförmyndarnämnden idag och de sa att de har fått mitt brev och skickat en kopia till min godman och min godman har fram till den 17e december på sig att förklara sig.

Egentligen borde jag ansöka om skadestånd för rubbet. Även för att han inte vill investera mina pengar i guld medan jag sitter i rättsyk.

Ni kan själva ringa försäkringskassan och fråga om bostadsbidraget täcker patientavgiften om man sitter i rättsyk så för ni höra svaret.

Japp jag borde få utan problem aktivitetsersättning varige månad. Problemet är att min godman missat att skicka i tid så att det missades några månader. Då han har missat att skicka i tid vid flera tillfällen.
Mer
11 år 5 månader sedan #541299 av killet
Jag tror inte överförmyndarnämnden har någon sådan försäkring. Det står när det gäller godman att försummelse alltså misstag kan man kräva skadestånd för.