min godman kommer att krävas på skadestånd

Mer
11 år 5 månader sedan #542287 av killet
Min mamma känner pensionärer där godemän har lurat de på pengar eller slarvat så att de missat mycket i bidrag som jag.

Ja godmannen kan säga upp sig. Han frågade mig om han skulle säga upp sig på grund av mitt klagomål till överförmyndarnämnden. Då sa jag nej det vill jag inte.
Mer
11 år 5 månader sedan #542519 av Admin1
Hur upptäckte du att han inte hade ansökt om aktivitetsersättning och bostadsbidrag? Varför dröjde det så lång tid innan du upptäckte hans misstag?
  • Guest
  • Besökare
  • Besökare
11 år 5 månader sedan #542727 av Guest
Tror tyvärr att det kört för dig att få bostadstillägget retroaktivt. Men en rejäl känga ska din Gode man ( Elaka man ) ha! När jag var på behandling så betalade socialen hyran då jag var borta i ett helt år. Men det var länge sedan i början av år 2000. Så det kanske inte är så nu längre dock?

Det är väl till Socialstyrelsen du kan anmäla din Gode Man i första hand tror jag.
Mer
11 år 4 månader sedan #543745 av killet
Det dröjde så länge eftersom jag litade på honom. Den 17e skulle han svara senast och ha en rimlig förklaring till hans misstag. Det datumet har redan passerat så jag ringde överförmyndarnämnden och frågade vad för förklaring min godman hade.

Hans förklaring var att jag flyttade runt så pass många gånger mellan gruppboende, serviceboenden, rättsyk huddinge, rättsyk st:Göran och utslussningsboendet i Falköping.

Enligt överförmyndarnämnden så räckte inte hans förklaring. Så han kommer att få en sista chans till att förklara sig annars måste han betala skadeståndet och bli stämd i värsta fall om han vägrar betala skadeståndet.

Överförmyndarnämnden såg kopia på mail från försäkringskassan och de ser att han missat totalt 6 månader plus nu senast sedan jag fyllt 30 när det gäller aktivitetsersättning.

Totalt rör det sig om ca 50.000 kronor som jag måste få tillbaka på något sätt om man räknar med bostadstillägget som ligger på ca 2000kr.

Jag ringde överförmyndarnämnden idag och det var då de sa att min godman får en sista chans att förklara sig och att de ser att han gjort fel på min mail.
Mer
11 år 4 månader sedan #543813 av Admin1
Det skall bli spännande att se om du får några pengar av honom. Du håller väl oss underrättade hur det går.
Mer
11 år 4 månader sedan #545804 av killet
Ja jag hoppas jag kan vara framför datorn för att ge information. Överförmyndarnämnden sa att de skulle kontakta mig själva när de har pratat en gång till med min godman. Om han inte vill betala skadeståndet så stämmer jag honom. Nu är överförmyndarnämnden stängt till den 27e.