Hur är era läkare?

  • Ready
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 8 månader sedan #47558 av Ready
Hur är era läkare? skapades av Ready
Hej! Jag undrar om ni är nöjda med era läkare? Själv har jag haft läkare som varit så dåliga att jag har varit tvungen att byta. Det verkar som om läkarna inte har respekt för psykiskt sjuka. Många av dom psykiskt sjuka är så nedbrutna av sjukdomen så att läkare och övriga personal är vana vid att leka förmyndare. Jag har utvecklat ett hat mot sjukvården. Jag kommer aldrig mer att ha förtroende för en läkare efter alla de stolpskott jag mött.
Mer
17 år 8 månader sedan #47564 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Hur är era läkare?
Jag har haft både bra och dåliga läkare... en läkare pratade själv hela tiden så att jag inte fick chans att säga något om hur jag mådde... hon verkade vara mer manisk än hennes patienter!!! En annan läkare skrev ut mig trots att jag var suicidal just då... Men på senare år har jag haft bra läkare som lyssnat på mig och gett bra vård...
Mer
17 år 8 månader sedan #47565 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Hur är era läkare?
Jag har varit nöjd med den senaste läkaren jag haft. Dock har hon fått nytt jobb på annan ort, så nu måste jag byta till en ny. Jobbigt. Tidigare hade jag stor bitterhet mot sjukvården, men har upptäckt att det inte är en bra inställning att ha, den äter upp mig inifrån och gör mötet med vårdpersonal till en kamp istället för ett stödjande samtal. Läkare har jag alltid haft inställningen att de är bra, tills de visat att de inte är det. De har inte haft tid att göra ett grundligt jobb och det har gjort mig bitter. Halvmesyrer trivs jag inte med.

Överläkare är värst, enligt min erfarenhet. De är extremt snabba med att dra slutsatser, långt innan de har alla fakta på bordet. Då kan resultatet bli hur fel som helst. Det ska ta lite tid att ställa psykiatriska diagnoser, för en persons dagsform varierar, i alla fall för mig. Ibland tycker jag det är trist att så mycket ansvar vilar på läkaren, (som man inte träffar så ofta), och att övrig personal inte får ta så mycket vårdansvar. Resultatet blir att vårdpersonalen håller sig i skymundan. Inte bra, tycker jag, som gillar att vara social.

Att gå till en psykiater och bli "klämd på" är inte ett nöje. De måste nog ta ut svängarna på ett sätt som upplevs som respektlöst, för att testa olika försvarsmekanismer hos patienten, men man kan ju önska att de kunde göra det så samtalet upplevs som stödjande i stället för kränkande. De läkare som lyckas med det, är duktiga.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
17 år 8 månader sedan #47567 av Q.L
Svar från Q.L i ämnet Hur är era läkare?
Jag har en underbar läkare! Som både lyssnar o förstår mig.....
Önskar att alla kunde få ha henne....
  • Ready
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 8 månader sedan #47568 av Ready
Svar från Ready i ämnet Hur är era läkare?
jag har upptäckt att om jag vill få igenom mina krav så kommer jag inte långt på att uppträda ödmjukt och finkänsligt. Istället ska man bete sig odrägligt, då betraktas man som en sund, frisk och vederhäftig person med huvudet rätt påskruvat...
Mer
17 år 8 månader sedan #47569 av Sylviaplath
Svar från Sylviaplath i ämnet Hur är era läkare?
Min vårdskräck har gått så långt att jag inte längre vågar träffa en läkare utan sällskap. Har tappat all tro på offentlig vård. Tyvärr.