Kränkningar vanliga inom psykiatrin

Mer
16 år 10 månader sedan #79841 av LindaW

Ready skrev: Jag har också svårt för detta med att de anhöriga ska samarbeta med psykiatrin för att få den sjuke på fötter. Det blir som om dem går över huvudet på den sjuke. Vissa anhöriga njuter också av den auktoritet som psykiatrin ger dem pga dem har en psykiskt sjuk anhörig. Vill man som patient ha stöd så är det bättre att söka sig till en brukarförening som RSMH, det är bara andra psykiskt sjuka som förstår vad det innebär att vara psykiskt sjuk och man slipper lyssna på skitsnack om att läkaren nog vet bäst och så vidare.


Nej jag menar inte att anhöriga ska samarbeta med psykiartin, utan att de ska vara ett stöd för den som ligger inlagd. Klart man inte ska gå över huvudet på den sjuke (det görs ju ändå så ofta inom vården!) utan vara där som medmänniska.

Självklart finns det anhöriga av alla kaliber: sådana som kan ge kärlek men saknar kunskap, sådana med kunskap men som saknar kärlek, sådana som har både ock eller inget av det osv..

Det måste alltid vara upp till patienten att själv avgöra hur pass involverade anhöriga ska vara. Därför, tänker jag, kan det vara bra att fundera över detta under tider som man mår bättre... och kanske skriva någon slags viljeyttring?

Jag tror också som du att det kan vara väldigt bra att söka sig till en brukarförening, typ RSMH. Men jag tror också att även den som inte är sjuk kan förstå ganska mycket.

Även den som är eller har varit psykiskt sjuk kan ha tex. partner, barn eller vänner som man har nära relationer till, och som intresserar sig för ens inre på ett sätt som kan vara stärkande.

Som sagt, frågan är nog väldigt individuell beroende på vad man har för människor omkring sig.
  • Ready
  • Besökare
  • Besökare
16 år 10 månader sedan #79842 av Ready
Svar från Ready i ämnet Kränkningar vanliga inom psykiatrin
LindaW, är du patient eller anhörig? Jag är som kanske framgår av mina inlägg patient.
Mer
16 år 10 månader sedan #79847 av LindaW

Ready skrev: LindaW, är du patient eller anhörig? Jag är som kanske framgår av mina inlägg patient.


Ja...jag är allt möjligt.. Har aldrig varit inlagd för slutenvård och har inte schizofreni. Äter inga medicner. En gång har jag haft en kort kris- och alkoholrelaterad psykos som ställde till det ganska mycket för mig privat. Mycket stöd fick jag då från närmast anhöriga.

I övrigt är jag engagerad i frågor om psykiatrin i allmänhet, såväl professionellt som privat. Har människor nära mig med diagnosen schizofreni, varav flera upplevt kränkningar inom vården. Straff, hot och bemötande som om de vore barn utan något annat liv än det som patient.

Därför tycker jag det är viktigt att de här frågorna diskuteras och allas erfarenheter är viktiga tycker jag. Både patienters och anhörigas. Det är svårt att säga vad som är rätt eller fel i sådana här frågor, för det som är bra för en person kanske är dåligt för en annan.. Var och en måste hitta sin väg.
Mer
16 år 10 månader sedan #79849 av Geta
Det som jag tror är bra är att ofta besöka intagna patienter inom psykiatrin.
Det behöver inte bara vara besök av anhöriga utan också av vänner och bekanta.
Då tror jag att risken med kränkningar minskar.
Det låter drastiskt men när personalen märker att det är någon som har koll på vad som händer patienterna, så går inte kränkningar lika lätt spårlöst förbi.
Mer
16 år 10 månader sedan #79853 av LindaW
Geta,

Precis min erfarenhet!
Mer
16 år 10 månader sedan #79860 av Admin1
Anhöriga är en viktig grupp, men det är viktigt att veta att de också kan skapa psykoser genom att uppträda på ett felaktigt sätt. Med antipsykotika enbart så får 45 % återfall i psykos inom ett år, men får anhöriga familjeutbildning så sjunker risken till 25 %. Även om anhöriga gör en viktig insats så kan de inte ersätta personliga ombud, som innebär en kvalitetshöjning och gör att man blir friskare. Tydligen klarar inte anhöriga av att tillvarata ens rättigheter och se till att samhället ställer upp med sysselsättning och aktivering mm. Det finns en svensk undersökning, som tyder på att 40 % av de anhöriga har själva psykiska besvär, som man säger beror på stressen av sjukdomen. Alla anhöriga mår alltså inte själva bra.

www.viska.se/index.php/nyheter/2 ... er-sjaelva