Gränspsykotisk ?

Mer
20 år 3 månader sedan #410 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Gränspsykotisk ?
Hej!

Det verkar som det är högst troligt att du har en depression. Det är vanligt med depression vid psykotiska besvär. Kontakta genast din läkare för att få en tid.

Jag brukar innan läkarbesöket tänka igenom saker jag vill ta upp. Jag skriver sedan ner det på en lapp. Du kan ju försöka något liknande. Det går ju också att lämna lappen till läkaren.

Dagbok är också bra att föra dvs man skriver ner hur man mår varje dag och sedan försöker man komma på varför man blivit sämre eller bättre. Ett sätt att försöka upptäcka miljöfaktorer som påverkar välbefinnandet.

Sömnmedlen du fått har ingen ångestdämpande effekt. Men sover man dåligt en tid så brukar i alla fall jag vara nästan utslagen på dagarna. Sömnen är väldigt viktig. Själv tar jag Propavan. Ibland försöker jag sluta med det, men efter 1-3 månader så börjar jag ta det igen. Så har jag hållt på i många år nu.

Admin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 2 månader sedan #436 av
Svar från i ämnet Gränspsykotisk ?
hejsan!

Nu har jag varit hos läkaren igen och lyckats beskriva lite bättre
hur jag känner och mår......och nu säger dom att det troligen är schizofreni....dom verkar rätt säkra på sin sak och nu har jag fått
en ny medicin som heter Risperdal.

Så här kommer lite nya frågor:

Hur fungerar Risperdal och är det någon av er som provat dom och tycker dom är bra?

jag får en låg dos i början på 2st piller á 0,5mg om dagen.

Fick som sagt Fluanxol innan men fick kramper av den och ont i hjärtat jämt.......hoppas inte risperdalen är lika hemsk.


MVH Räven
Mer
20 år 2 månader sedan #437 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Gränspsykotisk ?
Hej, Räven!

Jag har prövat Risperdal en tid och skall snart börja använda det igen. Risperdal tillhör den nya gruppen antipsykotika, som kallas för atypiska. Med atypisk så menas att det är mindre risk för rörelsestörningar (extrapyramidala) biverkningar. Risperdal kan dock ge rörelsestörningar i högre doser - mer än 6,5 mg/dag.

Risperdal är atypiskt genom att det blockerar serotoninreceptorerna. De andra atypiska medlen är det genom att svagt blockera dopaminreceptorerna. Risperdal var det första atypiska medlet, som kom, så det är välbeprövat och kommer snart bli billigt när patentet går ut 2006.

Den främsta nackdelen med Risperdal är de hormonella effekterna på prolaktin som kan vara negativt för kvinnor främst. Viktuppgång kan ske, men är inte lika allvarlig som för Leponex och Zyprexa. Biverkningarna är dosberoende och med 1 mg/dag i dos så borde du inte känna av något tycker jag såvida du inte är extremt biverkningskänslig.

En fördel Risperdal har är nedbrytningen i kroppen. Den bryts ner till ett ämne, som har lika god effekt som Risperdalen självt. Det är väldigt praktiskt och bra
för de som har avvikande nedbrytning av läkemedel.

Admin
  • Räven
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 2 månader sedan #439 av Räven
Svar från Räven i ämnet Gränspsykotisk ?
Hej!!

Tack för svaret jag kommer återkomma med detaljer sen
om medicinen fungerar....känns bra änsålänge iaf och ingen kramp än
och ingen rastlöshet.

Har gått ned 30kilo så det är fördel om jag går upp några kilo av risperdalen...det kommer inte störa mig så mycket.

MVH Räven
Mer
20 år 2 månader sedan #442 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Gränspsykotisk ?
Hej!

Hur kommer det sig att du gått ner 30 kg i vikt? De flesta människor idag har problem med för hög kroppsvikt. Har du misstänkt att maten varit förgiftad eller?

För Risperdal och andra läkemedel finns FASS numera på Internet. Det finns egentligen ingen anledning att köpa FASS längre, eftersom Internetversionen uppdateras ständigt, vilket den köpta boken aldrig gör.

För Risperdal finns infon i Patient-FASS här:
www.fass.se/LIF/produktfakta/art ... ocTypeID=5
Hela FASS:en:
www.fass.se/

Alla nya antipsykotika kan ge viktökning utom Zeldox, men de ger inte viktökning hos alla. Det finns en ganska stor grupp som inte påverkas alls.

Admin
  • Räven
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 2 månader sedan #446 av Räven
Svar från Räven i ämnet Gränspsykotisk ?
hej!

Ja det stämmer jag misstänkte att maten var förgiftad
och den smakade alldrig bra....fick igång aptiten lite bättre nu tack vare medicinen men fortfarande inte så som innan....åt otroligt mycket innan och nu äter jag kanske bara en 1/4 av det jag åt då.

Har inte fått nån biverkning än av Risperdalen men det kommer väl.....
men trots allt bättre med lite kramper hit o dit än att se och höra en massa saker.

MVH Räven