Gränspsykotisk ?

Mer
20 år 3 månader sedan #399 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Gränspsykotisk ?
Hej!

Efter första psykosen, så kan det komma en depression s.k. postpsykotisk depression. Det finns möjlighet att testa sig själv på Internet på depression:
213.88.140.183/deprimerad/allm/testa/madrs.htm
Det är gratis.

Jag tycker du skall diskutera med läkaren att du inte mår bra. Du kan ju föreslå medicin byte kanske och efterfråga kognitiv beteendeterapi, som ju har effekt mot symptom. Vitamintabletter tror jag också är viktigt med tanke på att du äter dåligt.

Annars om du känner dig isolerad och ensam så finns det en chatt på schizophrenia.com/ . Man måste registrera sig för att komma in i chatten som sker via webbläsaren. Det var länge sedan jag var där, men det brukar alltid vara folk där på kvällarna och oftast amerikaner.

Du påstod att du varit sjuk i 12 år. Har du varit sjukskriven, så länge eller har du inte känt dig i toppform under den tiden?

Admin
  • Axons
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 3 månader sedan #400 av Axons
Svar från Axons i ämnet Gränspsykotisk ?
Hej Alla !

Ny medlem. Jag är mor till en vuxen son med tvångstankar, depp.
autism m.m. Fobier m.m. Han har eget boende med personalstöd
sedan många år. Medicinerar också för sina besvär.

Hittade eran sida nyligen, Prövar nu att skriva ett inlägg.

Har inte lärt mig alla era inställningar än, men försöker dock att
skriva några rader.
  • Räven
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 3 månader sedan #402 av Räven
Svar från Räven i ämnet Gränspsykotisk ?
Hej!

ja det stämmer med 12år som jag varit sjuk men sjukskriven
för dessa besvär har jag bara varit i 3 månader cirka.
Jag är 22år gammal.

Jag ska kolla länken du gav mig sen och se vart jag hamnar i testet.

Jag fick Seroxat när jag var 15år men det har inte hjälpt mig något alls.


chattade flitigt förut men det hör ochså till sånt som jag inte orkar göra längre...jag får lätt paranoida tankar om allt och alla och håller mig därför mest undan folk så mycket det går och det var väl blandannat därför jag blev arbetslös....
  • Räven
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 3 månader sedan #403 av Räven
Svar från Räven i ämnet Gränspsykotisk ?
Hejsan igen!

Provade testet som fanns på 213.88.140.183/deprimerad/allm/testa/madrs.htm

och resultatet blev: 36

Funderar på om jag ska skriva ut resultatet och visa min läkare?
Mer
20 år 3 månader sedan #404 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Gränspsykotisk ?
Hej, Räven!

36 det var ganska högt och tyder på en depression. Upprepa testet minst en gång för att förvissa dig om att du fyllt i rätt. Skriv ut resultatet och visa läkaren. Bra att ha som dokumentation. Ring också på morgonen imorgon till kliniken. Jag tror de flesta läkare skriver ut Cipramil eller Citalopram idag mot depression för det är billigast. Det går också att kombinera med antipsykotika.

B-vitaminet folsyra förstärker effekten av antidepressiva, som också har en lugnande effekt. Bra mot ångest.

Motion har också effekt mot lindrigare depressioner och därför är det bra att röra på sig. De första tiden man har en psykos är det viktigt att försöka få maximal effekt. Det är därför viktigt att kontakta vården när något inte fungerar bra.

Kom ihåg att fråga om kognitiv beteendeterapi. Fråga också om de har någon daglig sysselsättning att erbjuda dig, som aktivering.

Admin
  • Räven
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 3 månader sedan #407 av Räven
Svar från Räven i ämnet Gränspsykotisk ?
Hej!

Jag har gjort testet igen och jag fick fram 36 i summa igen så jag e säker på att jag svarat rätt nu.
jag hoppas det kan hjälpa läkaren till att ge mig rätt medicin eftersom jag inte säger så mycket själv....sitter alltid tyst och besvarar enbart frågorna o ställer inga själv.

Jag har fått stilnoct och propavan för att kunna sova igenom hela natten.
Är sömntabletter ångest dämpande?

Att motionera är ochså viktigt det vet jag men jag har svårt för att röra mig och nu är det halt och eländigt ute


MVH Räven