Min definition av schizofreni

Mer
19 år 9 månader sedan #2802 av Admin1
Jag tror att om man får en depression, så märker omgivningen att något är fel och onormalt. Det borde vara ganska tydligt, sedan är det säkert så att om depressionen är väldigt långvarig så kan nog personen själv kanske tycka att det är normalt. Men jag tvivlar på att omgivningen gör det. De minns nog väl hur man var innan.

Jag tycker inte att du skall hänga upp dig på att psykologen sa att du var euforisk.
Eufori är inget sjukdomstillstånd utan snarare onormalt stor glädje.

Admin
Mer
19 år 9 månader sedan #2804 av maskrosman
Admin: jo, jag håller med. Man märker säkert någonting. Men det är inte säkert att någon i ens omgivning gör något för att hjälpa. Det kanske kan bero på skuldkänslor eller andra komplicerade faktum i tillvaron. Men likväl. När man som barn låser in sina känslor borde någon göra något. De senaste åren har jag inte kunnat släppa grubblerierna kring mina föräldrar. De måste ha sett, och ändå tycker jag att de lever i något slags förnekelse och alltid har gjort. Det har gjort mig bitter.

PSR: Samma här. Jag har också förnekat det för mig själv i det längsta.
Och fortfarande är det vissa faktorer som gör att jag inte helt tycker att det är sjukdom det handlar om, även om jag måste medge att jag känner mig socialt och tankemässigt handikappad.
Mer
19 år 9 månader sedan #2807 av Admin1
Jag vet från Schizophrenia.com att ganska många verkar ha föräldrar som har svårt att acceptera sjukdomen eller också direkt förnekar den. Det kan ta sig olika uttryck t.ex. kritik för att personen inte arbetar - Du är lat!m.m.

När anhöriga diskuteras är det viktigt att minnas att det finns en ärftlig form av schizofreni. Vid den ärftliga formen kan anhöriga säkert i vissa fall inte vara riktigt friska själva. Jag tror att man i denna grupp kan hitta en del odiagnosticerade fall av schizofreni faktiskt.

På senare år har man börjat med familjeintervention för att förhindra att anhöriga uppträder felaktigt och fördubblar risken för återfall. Jag har läst att ungefär 40 % av de anhöriga behöver familjeintervention. Detta är nog en viktig verksamhet för vården att driva eftersom de anhörigas betydelse har ökat i och med att mentalsjukhusen har lagts ner.

Admin