Overklighetskänslor

Mer
15 år 7 månader sedan #152268 av Khai Chau
Svar från Khai Chau i ämnet Overklighetskänslor
jag har inte hört sk Röster...
Mer
15 år 7 månader sedan #152505 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Overklighetskänslor
Enligt Wikipedia kan antipsykotika lindra svårare depersonalisation dvs när man känner sig overklig. Jag kan dock inte påminna mig om att jag läst om det i någon annan källa.

sv.wikipedia.org/wiki/Depersonalisation
  • aivo
  • Besökare
  • Besökare
15 år 7 månader sedan #152522 av aivo
Svar från aivo i ämnet Overklighetskänslor
min riktiga diagnos (enligt mig, som känner mig bäst hehe)
är ju depersonalisationssyndrom/dissociativt syndrom..

fast det är väldigt behagligt i ett kaotiskt liv,
hade en hemsk uppväxt visst, men hände den egentligen?

så känner jag..

kan gå o handla på macken, sen när jag är hemma undrar
jag om jag var o handlade eller om det var en dröm bara...

väldigt behagligt.
Mer
15 år 7 månader sedan #152541 av m.
Svar från m. i ämnet Overklighetskänslor
När jag får overklighets upplevelser brukar jag försöka beskriva omgivningen in i minsta detalj som om jag beskrev det för nån som aldrig varit där. Tex ett bord; vilken färg/form har det, hur känns det -varmt/kallt, mjukt/hårt, lent/strävt etc etc. Det kan ankra mig där jag för tillfället befinner mig. Min förra psykolog lät mig alltid beskriva omgivningen när jag försvann iväg och det brukade funka mkt bra. Tyvärr, funkar det inte lika bra att beskriva för mig själv, men ibland funkar det riktigt bra, kanske kan du ha hjälp av nåt liknande?


Mkt intressant länk admin, tack. Hängde särskilt upp mig på en rad

The patient may see walls, buildings, or other objects as changing in shape, size, or color

Så när jag ser väggar o golv som flyter som vatten och har en stark känsla av att världen egentligen inte är verklig så kanske det är dissociation?

Krille skrev: kan gå o handla på macken, sen när jag är hemma undrar
jag om jag var o handlade eller om det var en dröm bara...

väldigt behagligt.


Precis sådär känner jag väldigt ofta. Idag tex minns jag ett mkt bra samtal med min kontaktperson, men nu hemma när jag tänker på det undrar jag om det verkligen hände. Var jag ens där idag? Ibland kan jag tom känna att jag kanske inte har upplevt nåt av det jag varit med om genom åren. Kanske är allt bara drömmar/fantasier -det känns som att jag ligger nedsövd nånstans som i matrxfilmerna och att det jag upplever bara är datoriserat, eller kanske föddes jag nyss med en massa förinprogrammerade minnen? Fast själv tycker jag inte det är ett dugg behagligt, tvärtom mkt obehagligt. Är även detta dissociation?
  • aivo
  • Besökare
  • Besökare
15 år 7 månader sedan #152542 av aivo
Svar från aivo i ämnet Overklighetskänslor
jo precis man kommer ingen vart i spiralen av dissociationer,
ja försöker inte tänka så mycket o bara leva, då mår jag bäst..

inte börja ifrågasätta verkligheten ja ser o hör osv,
då får jag panik..

så ja tar det chill o lever, mindfulness rekommenderas starkt, se men tänk inte

ja höll på att bli apatisk en gång i min barndom men ungdomspsykologen väckte mina sinnen igen.. men lite dissociativ kommer jag nog alltid vara o jag trivs faktiskt med det. Det är också det bästa sättet att hantera det tror jag.
Mer
15 år 7 månader sedan #152576 av X
Svar från X i ämnet Overklighetskänslor
Att uppleva saker man gjort som en dröm är inte riktigt vad jag upplever. Snarare att jag befinner mig i en dröm när jag gör dem. Det känns som att jag inte finns där när jag är där. Och vad jag gör/säger känns som om någon annan gör det, inte jag.
Om jag talar med en psykolog till exempel, så känns det som om han talar om/till en vilt främmande människa. Jag är inte där helt enkelt. Det är obehagligt och frustrerande, sitter fängslad inuti bakom något jag inte kan förklara.

Jag har provat med en hel drös av neuroleptika, men inget fungerar.