Overklighetskänslor

Mer
15 år 7 månader sedan #152128 av aspie
Svar från aspie i ämnet Overklighetskänslor
Admin1,

Jätteintressant länk. Den sortens derealisation känner jag igen, att man är som aktör i en film, men inte i den form att man skulle observera sig själv utifrån.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 7 månader sedan #152159 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Overklighetskänslor
För mig är omgivningen den brutala sanningen utan återvändo, ibland finns jag inte, ibland är jag själv den enda sanningen stående till buds.
Så verklighetsuppfattningen tror jag skiftar från stund till stund utan att vara bippo, det är troligen kvant-teorin som spökar här? Hur kan det vara möjligt att tro på sanningen samtidigt som man är paranoid, det går liksom inte in i skallen, att det kan vara fullt möjligt, därav den ngt svävande verklighetsbeskrivningen.

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 7 månader sedan #152163 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Overklighetskänslor

aspie skrev: Jätteintressant länk. Den sortens derealisation känner jag igen, att man är som aktör i en film, men inte i den form att man skulle observera sig själv utifrån.



"men inte i den form att man skulle observera sig själv utifrån"

Jag gör så ibland att jag ställer mig själv och tittar på mig själv och vad jag gjort, för att försöka betrakta mig själv och för att rannsaka mig själv om det är behövligt i något sammanhang där jag har agerat! Detta för att kunna, utifrån mig själv kunna se om jag har rätt eller fel.

Då, ser jag vilka fel (misstag) jag själv gjort och om jag har gjort något som är emot vad jag själv står för kan jag då se det. Varpå jag försöker att omedelbart försonas, eller bli ännu mer påstridig om jag anser att mitt agerande varit rätt!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Besökare
  • Besökare
15 år 7 månader sedan #152177 av
Svar från i ämnet Overklighetskänslor
Bland mina första symptom på psykosgenombrott är att t ex väggarna som jag ser rör på sig men dessa är verkliga. Då tycker jag också att det känns allmänt konstigt. Trappan när jag går brukar också kännas som om den försvinner.

Är det någon som känner igen sig? .?
Mer
15 år 7 månader sedan #152215 av X
Svar från X i ämnet Overklighetskänslor
Kan man höra röster av ett dissociativt tillstånd eller är alla hallucinationer nödvändigtvis psykotiska?
Mer
15 år 7 månader sedan #152253 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Overklighetskänslor
Alla hörselhallucinationer är inte psykotiska. 5 % av befolkningen hör röster och trots det är de psykiskt friska. Hörselhallucinationerna vid psykoser har ofta ett negativt innehåll och kan vara kopplade till vanföreställningar, vilket gör dem jobbiga att drabbas av. Det finns dissociativ psykos, där man kan höra röster, men det är ingen äkta psykos utan en falsk eller inbillad psykos.