schizotyp

Mer
20 år 2 månader sedan #557 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet schizotyp
Väldigt röd färg på håret. Har du färgat det?

Admin
Mer
20 år 2 månader sedan #558 av hj
Svar från hj i ämnet schizotyp
nja :D jag föddes med rött hår,borde kamma mig kanske :?: :rolleyes:
Mer
20 år 2 månader sedan #562 av D
Svar från D i ämnet schizotyp
:lol:
Mer
20 år 4 veckor sedan #794 av ardulace
Svar från ardulace i ämnet schizotyp
orsåka at jag svarar sent, har varit busy för et tag(med precis det jag tycker e svårt och vanskeligt men også nåt man må igenom)

Jag e lite usäker på va min verkligen diagnos(schizotyp/schizoid) var men min läkare sa det var inte bipolar men mera närliggande schizophreni.

bra du kunne komma ihåg fråga den frågan, tyckte det var svårt også,
min läkare sa nåt såder åt mig også. Jag kan bara inte setta ord på dessa sakerna, och jag har mycket problem komma mig ur huset ochså, man vil man vil, men man kan inte verkar det som, tills nån drager dig ikring.

va jag forsöker hitta svar på er hur er det man skal leva for at må bettre.
och også forstå alla fäla foreställningar(som i min tilfelle verkar inte direkt normal når man ser hur andra reagerar til kritik etc..) tycker det e svårt endra det man har hatt för sig det mesta av ens liv.

Själv har jag kutat läkerna och social och såder för jag tycker dom gjör mig bara verre, man skal kunne ta va på sig själv, och inte slenga hele skiten til en massa människor som verkar inte kunne hjelpa mig.

arbeta må man endra på innställningen för at kunne gjöra, och det e så
med at fungera, som å gå ut ur husen, gå en promenad(själv har jag problemen gå 100 meter rundtom min hus utan at tycka det e svårt å komma sig ut, jag har inte gjort det mycket än men det skal jag), om man inte kan gjöra det e man sjuk i andres ögor, men det e inget man inte kan ändra på.

Själv tycker jag det e hjelp i testa ut hur man reagerar på en massa saker, och endra på det nån säger e fel. Jag e veldigt sta dock så man får inte säga nåt åt mig för mycket då blir jag typ defensive och kan inte gjöra det dom säger.

Tycker du skal inte tenka på at du e sjuk, men tenka på hur din dag kan va bettre, det hjelper dig inte tenka negativt/depressivt och også du kan forsöka glömma va dina problemer er, ifall om du inte känner dig mycket sjuk. I byrjan kan det va jättesvårt leva sin liv, men det e alt du e her för å gjöra, ha kul och stifta familie om du föler for det, eller gå i skolan/arbeta, eller tena en massa pengar på engång och sitta i din stol hela dagen, men det e vel inte akkurat en liv.

at man e sjuk betyder inte at man inte kan gjöra va man vil.

Forlåt för et langt post och lite usammenhengande(och dårlig svenska).
Mer
20 år 4 veckor sedan #799 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet schizotyp
Hej!

Själv tycker jag att rikligt med sömn och motion är viktigt för att må bra. Särskilt sömnen är viktigt för mig och jag mår dåligt så fort jag sover för kort tid.

Det finns en sajt www.myschizophrenia.com/ med råd av olika slag hur man skall leva.

En psykologisk metod - kognitiv beteendeterapi har effekt mot symptom och återfall och skall ge lika god effekt som antipsykotika. Jag har fått tips att det finns en självhjälpsbok i kognitiv beteendeterapi. Den heter Mind Over Mood: Change How You Feel by Changing the Way You Think av Dennis Greenberger, Christine Padesky. Jag har beställt den via biblioteket och jag hoppas att den kommer snart. När jag har läst den skall jag skriva om den är bra eller ej. Men jag tror den är bra faktiskt.

Admin