Aftonbladet om tobak mot schizofreni?

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 månader sedan #9715 av
Ingen mer än mig som funderar hur aftonbladet kan skriva en så idiotisk artikel som dom gjorde tidigare förra året? För det första så finns det klara belägg för att det är tvärtom... sen hur dom hade tolkat det och sen hur de kan i princip rekomenderade det för folk som OFTA(st) äter mediciner som har kraftigt sänkande egenskaper på lungorna... helt vansinnigt. Ingen mer än mig som tycker det?
  • Niklas
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 månader sedan #9716 av Niklas
Svar från Niklas i ämnet Aftonbladet om tobak mot schizofreni?
Man läser inte aftonbladet.
Mer
19 år 2 månader sedan #9773 av Admin1
Jag tror jag läste artikeln. Du kan hitta den på följande länk:
www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... a-effekter

Rökning är inte bra för hälsan och lungorna, men många med schizofreni röker eller snusar. Det pågår också forskning på nya läkemedel mot schizofreni som har nikotinlik effekt. Så jag tycker inte att det är helt vansinnigt. Det verkar finnas en del som talar för att nikotin kan ha en positiv effekt vid schizofreni, men vi får väl hoppas att forskningen kommer fram med effektivare alternativ med nikotinlik effekt.
Mer
19 år 1 månad sedan #9936 av Björnen
80 % utav alla med psykiska sjukdomar röker och hela 90 % utav alla med schizofreni röker, enligt socialstyrelsens skrivning om schizofreni.

Det finns heller inget som säger att en person med sjukdomen inte kan sluta röka. Problemet är väl ofta att man kanske inte behöver ytterligare problem i sin värld i form av abstinens.
Jag upplever att det ofta är fråga om en slags självmedicinering. När man tar en cigg lättare ångest något. Då är det troligen ännu svårare att sluta.

MEN MEN! Jag är fortfarande hård förespråkare till mer "friskvård" för människor med psykisk ohälsa. Mer motivation, kondition och mindre psykofarmaka/neuroleptika! Det säger jag...
Mer
19 år 1 månad sedan #9950 av Admin1
Det finns en intressant studie som tyder på att rökning hos män minskar uppkomsten av schizofreni med 20-50 %. Största skyddseffekten fås hos storrökare. Det är väldigt intressant eftersom fler kvinnor än män röker och färre kvinnor än män har schizofreni. 60 % av de med schizofreni är män och 40 % kvinnor. Läs mer om detta här:
www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... chizofreni

Rökning bör man helst undvika, men snusning tror jag är bättre vid schizofreni. Snusning har ju inte samma negativa hälsoeffekter som rökning och dessutom är det billigare.