schizoaffektiv

Mer
19 år 3 veckor sedan #11763 av maya
schizoaffektiv skapades av maya
Hej!
Har nu börjat med Leponex sedan ett par veckor och förrutom en del biverkningar så verkar det som att den hjälper lite i alla fall. Jag har haft under åren haft diagnoserna depression, PTSD, ångestsyndrom, bipolär ospecifika psykoser, borderline mm och nu har läkaren sagt att de inte längre vet vad de ska göra. Nu kallar hon det för schizoaffektva syndrom. Vet inte riktigt vad som menas, hon påstår att jag inte är schizofren, är det någon annan som fått denna diagnos eller vet vad som menas?

Maya
  • sol
  • Besökare
  • Besökare
19 år 3 veckor sedan #11765 av sol
Svar från sol i ämnet schizoaffektiv
Hej!
Jag tror att jag har samma diagnos som du. Jag har haft diagnosen depression och sedan borderline och i höstas blev jag inlagd och de har gjort en utredning på mig. Exakt vad de kommit fram till mha den vet jag inte. Men läkaren hävdar att jag inte har schizofreni. Men schizoaffektiv är nog något åt det hållet men kanske en bredare diagnos om jag förstått det rätt. (det finns alltså gradskillnader i helvetet)
Vet ej vad man ska tycka om detta. Jag vill inte veta vad jag har för disgnos, låter detta konstigt? jag vet ju ändå vad det är, dvs hur det känns. Det spelar ingen roll vad de kallar det.
Vad får du för hjälp? Har du fått en kontaktperson?
Jag har precis fått det, det verkar bra.
Mer
19 år 3 veckor sedan #11767 av leva
Svar från leva i ämnet schizoaffektiv
Jag är också schizoaffektiv. Fick diagnosen efter ett antal psykoser och depresioner. medicinerar med orfiril och Citalopram. tycker att jag mår rätt så bra nu. Går på samtal en gång i månaden. Har varit sjukskriven i över 2 år nu och sa upp mej från mitt arbete i december. Är nu under utredning för halv sjukpension och praktiserar 4 timmar om dagen på en annan arbetsplats. Säjer som Sol, spelar nog ingen större roll vad det kallas. det finns ju där ändå.
Mer
19 år 3 veckor sedan #11771 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet schizoaffektiv
"Schizoaffektiv psykos

Schizoaffektiv psykos kan beskrivas som en blandform av
schizofreni och manodepressiv sjukdom.

Det innebär att man har svängningar i sitt stämningsläge
som att vara väldigt upprymd eller djupt deprimerad och
dessutom har symptom som finns vid psykossjukdom,
exempelvis hallucinationer och vanföreställningar."

Ja, det verker ju logikst.

Jag tror man träffat ganska rätt om man tänker på hur du ska behandlas, de gamla diagnoserna motsäger ju inte shitzoaffektivitet.

Men det är en trist svårbehandlad diagnos.
Mer
19 år 3 veckor sedan #11773 av leva
Svar från leva i ämnet schizoaffektiv
På vilket vis är den mer svårbehandlad?
Mer
19 år 3 veckor sedan #11776 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet schizoaffektiv
leva,

ja, det beror ju på hur allvarligt det är, men vad ska man ge i medicinväg? Antispykostika, antidepp, ångestlidning, sömntablett...

Och då är det lätt att "biverkningarna" eller faktikst verkningarna, av den ena medicinen kan skapa större behov av en annan medicin, sen kommer fler biverkningar av alla höga doser och blandingar.

Det måste vara en diagnos som ger extrema svåröverkomliga onda cirklar, växlande och simultant paranoid, deppad och manisk.