psykosens lockelse

Mer
20 år 1 månad sedan #768 av Johan
Jag kom på mig själv med att längta tillbaka till när jag var inne i en psykos. Tur nog minns jag nu hur hemskt det var med all paranoia och vakna mardömmar. Vad får mig då att tidvis ändå längta till psykosens värld? Jag tror det beror på att slippa ta ansvar för mitt liv och mina handlingar. Att få känna mig speciell med en värld som kretsar kring mig istället för att vara en medelsvensson i en grå vardag. Just nu står jag med ett ben i båda världar men stödjebenet är i verkligheten. Så länge jag inte stödjer på det andra benet så är allt ok.
Mer
20 år 1 månad sedan #772 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet psykosens lockelse
Hej!

Jag förstår precis vad du menar och jag håller med dig. Akut hade jag nästan maniska inslag i sjukdomsbilden och det saknar jag måste jag säga. Det var storhetsideer, känslan att vara utvald och i centrum för hela världens uppmärksamhet. Samtidigt var också vanföreställningar och förföljelseideerna jobbiga. Framförallt paranoian var skrämmande.

Tydligen är det så att de med manodepressiv sjukdom kan ofta också sakna de maniska perioderna förmodligen för att de är ett väldigt aktivt tillstånd där mycket händer för personen. Det är som en kick eller rus. Vid schizofreni finns ju ofta perioder med depressioner och också för många negativa symptom. Det är ju ingen höjdare precis och något att eftersträva och längta efter. Kanske är det de depressiva perioderna som gör att man saknar psykoses värld. Skulle kunna tänka mig det.

Admin
  • Totte
  • Besökare
  • Besökare
20 år 1 månad sedan #773 av Totte
Svar från Totte i ämnet psykosens lockelse
Ville bara säga att jag känner igen mig i det Johan skrev.
När jag är psykotisk så är jag en betydelsefull person och
allt handlar om mig. Men egentligen är jag en nolla som
ingen bryr sig om och det kan vara jobbigt att inse.

mvh Totte
  • Per-Erik
  • Besökare
  • Besökare
20 år 1 månad sedan #774 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet psykosens lockelse
Jag tror den mesta information som läkare för ut till allmänheten är tillrättalagd med avsikten att stigmatisera schizofrena. Faktum är att jag ifrågasätter om 1% schizofrena är en rimlig siffra. Jag lutar mer åt 0,1%, så det finns kanske visst fog för att känna sig speciell.
Mer
20 år 1 månad sedan #775 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet psykosens lockelse
Hej!

Totte

Du lider inte av depression, när du har så negativ självbild? Du kanske skulle kolla på www.deprimerad.net/ . De har ett självtest som man kan testa om man är deprimerad (gratis). Antidepressiva läkemedel är bra för de flesta med depression samt också regelbunden motion. Bli medlem på denna sajt det är gratis och praktiskt för när någon svarar dina postningar här i forumet, så får du ett e-postmeddelande om det.

Per-Erik

c:a 35000 personer har schizofreni i Sverige dvs 0,4 % av befolkningen. Risken att få schizofreni under hela livstiden är 1 %. Sjukdomen kommer inte direkt utan tidigast i tonåren och dessutom är medellivslängden 10 år kortare vid schizofreni. Det gör att det blir bara 0,4 % av befolkningen som nu har sjukdomen. Om medellivslängden normaliserades så skulle antalet med schizofreni öka. Jag tror dock att antalet med schizofreni långsamt kommer att minska i Sverige p.g.a att färre insjuknar.

Admin
  • Totte
  • Besökare
  • Besökare
20 år 1 månad sedan #781 av Totte
Svar från Totte i ämnet psykosens lockelse
Hej admin!

Min självbild pendlar rätt så mycket men det har väl
med sjukdomen att göra antar jag.

Jag ska fundera på om jag ska bli medlem här.

mvh Totte