varför får man schizofreni - Orsakerna till schizofreni?

Mer
3 år 10 månader sedan #1256784 av Geta
Vart har mrsearlgray tagit vägen? Hon skulle göra en video om orsaken eller orsakerna till Schizofreni.
Mer
3 år 10 månader sedan #1256794 av Cosmos
Du har rätt, det finns inget entydigt svar till varför sjukdomen drabbar bara vissa trots att man växt upp i likartade miljöer. Stress-sårbarhetsmodellen kan förklara hur detta sker men man får ha ett öppet sinnelag.

När jag var 9-10 år drabbades jag av hjärnhinneinflammation och svävade mellan liv och död ett par dygn. Det var ett påssjukevirus som framkallade sjukdomen i mitt fall. Vid 14 drabbades jag av en psykos och på senare år har jag funderat över en koppling mellan infektionen och psykosen. Men jag tror inte det var enda orsaken utan en rad faktorer i min hemmiljö bidrog sannolikt.
Mer
3 år 10 månader sedan #1256808 av memphis

Cosmos skrev: Alltför ofta dyker socioekonomiska faktorer upp som förklaringsmodeller till bl a brottslighet, asocialt beteende, stress, utanförskap och nu alltså psykiska sjukdomar. Men att vara fattig och bo i ett miljonprogramsområde gör ingen kriminell och/eller sjuk.


Jaså? Depression är en sjukdom till exempel. Drogmissbruk också.
Mer
3 år 10 månader sedan #1256809 av Geta
Det var väldigt fattigt förr i Sverige. Tror inte att brottsligheten var större då än nu. Snarare tvärt om.
Mer
3 år 10 månader sedan #1256810 av Vatten
Ett annat sätt att studera schizofreni kan vara från de mekanismer som bevisligen finns där vid schizofreni
Mechanisms of schizophrenia
Kollla på hur omvandlingen av Glutamat till GABA är påverkad via frånvaron av GAD67.
Eller hur brist på sömn kan vara en grundläggande orsak.

Frågan går också att ställa tvärtom, kan någon vara utan sömn en längre tid utan att uppvisa symptom på Schizofreni.
Mer
3 år 10 månader sedan - 3 år 10 månader sedan #1256811 av memphis
Det beror nog på moraliska orsaker, Geta.
Last edit: 3 år 10 månader sedan by memphis.