varför får man schizofreni - Orsakerna till schizofreni?

  • Schizobrain
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 2 månader sedan #274285 av Schizobrain
Svar från Schizobrain i ämnet Vetenskapligt flum inom Schizofreni

tryskey skrev: Sedan kan jag säga att du nog förväxlar ordet "vetenskap" med just medicinsk/naturvetenskaplig forskning. Vetenskap består av så mycket mer än dessa två skolor och de orsakssammanband du beskriver (t.ex. samhällsstrukturer och liknande) som orsaker till psykisk ohälsa finns det oerhört mycket vetenskap om inom forskning som har en sociologisk inriktning, t.ex. socialt arbete och socialpsykologi. Den typen av forskning tar ofta in betydligt större sammanhang med i beräkningarna och är därför inte lika enkel och "snärtig" att publicera t.ex. i en dagstidning eller annan media. Därför får den inte heller lika hög status och syns inte lika mycket, och det är väl det eviga dilemmat. Om du förenklar och fördummar forskning når du en större publik, men gör å andra sidan inte särskilt heltäckande slutsatser. Om du däremot har ett mer komplicerat angreppssätt och försöker ta med fler komponenter in i bilden, blir resultatet inte lika lättförståeligt för allmänheten och du får svårare att nå ut med din forskning, även om den i sitt resultat blir mer heltäckande.


Jag anser som jag skriver att vårt vetende är på en META-nivå där vi inte når upp till den relavanta nivån som ger svaren till allting. Jag har själv ingen annan förklaring annat än att det finns en klubb i universum, med eller utan medlemmar, som har detta vetande och där vi inte kan eller får vara med.
Mer
14 år 2 månader sedan #274332 av tryskey

Schizobrain skrev: Jag anser som jag skriver att vårt vetende är på en META-nivå där vi inte når upp till den relavanta nivån som ger svaren till allting. Jag har själv ingen annan förklaring annat än att det finns en klubb i universum, med eller utan medlemmar, som har detta vetande och där vi inte kan eller får vara med.


Spännande tanke! Och jag håller nog med dig om att omfattningen och betydelsen av vår existens inte går att omfatta av oss. Däremot gillar jag mänsklighetens nyfikenhet och ständiga försök till att förstå och utvecklas. Ibland undrar jag om det är det som skiljer oss från djuren, på gott och på ont. Vår nyfikenhet och vilja till utveckling ger ju inte bara bra resultat, vi har ju varit rätt duktiga på att fucka till saker och ting också genom vår klåfingrighet. Ibland kan man undra om det inte varit bättre faill vi bara behållit saker och ting som de var under stenåldern. :rolleyes:
Mer
14 år 2 månader sedan #274430 av Admin1
Ingen vet väl med säkerhet vad som orsakar schizofreni, så alla kan väl i princip anse att de har rätt. På artonhundratalet ökade schizofreni, när folk flyttade in till städerna. Än idag har de på landet mindre risk att drabbas av schizofreni. I uländer har schizofrenin ett lindrigare förlopp, men annars verkar schizofreni vara ungefär lika vanlig i alla länder oavsett samhällssystem. Bland forskarna verkar nu åsikten vara att ju mer man vet om schizofreni desto svårare är den att förstå.
Mer
12 år 11 månader sedan #399023 av Vatten
Admin1,

Har du några bra källor till att schizofreni ökade på 1800-talet när folk flyttade in till städerna, eller vart kommer uppgiften ifrån?
Mer
12 år 11 månader sedan #399025 av Geta
Utanförskap i städer kopplat till schizofreni[/url:1juktxla]
Mer
12 år 11 månader sedan #399027 av MsTibbs
Jag tror att när jag bodde på landet där jag växte upp, så kräver det mer för att åka till psykjouren två timmsr med bil bort, än nu när jag går dit på 20 minuter.