hur ligger det egentligen till?

Mer
18 år 11 månader sedan #16251 av Sleepy
Jag är medlem i en klubb på Lunarstorm som har ett forum som heter Schizofreni.. där brukar många skriva och fråga om dom har schizofreni.. för dom säger sig höra röster som befaller dom att göra saker och ting.

Nu undrar jag.. är det inte så att om man blivit sjuk så vet man inte om det själv? Jag visste iaf inte först eller så nekade jag det. Jag menar man lever ju i en värld som man tror är verkligheten. Man tror väl inte att det är röster det man hör.. utan att det är verklighet..? Hur ligger det till egentligen? Vad ska jag svara dom som undrar på klubben? :?: :?: :?:
Mer
18 år 11 månader sedan #16253 av Isa-Alise
Mer
18 år 11 månader sedan #16254 av Undrande
Ja, jag vet inte, tycker det är lite absurt att det blir "populärt" så..

Det är ju komlicerat, för vi vet ju att psykiatrin gillar psykoser, det är ju det de anser sig bra på..och så är det nog..

Men vem förebygger?
Hur många av de sjuka saknar en god klok vän att tala ut med och hålla i handen, en person man kan lita på inte går emot ens intressen även om de inte instämmer med dig i tolkningen av dem?

Sen finns det ju detta med rang..
Kort: Har man shitzofreni eller bipolär 1 brukar inte försäkringskassan ringa o tjata mot doktorns order..
När man är på avdelning är man en kreaplinare...

Man får uppmärksamhet och hjälp, mer ju mer man beter sig, jämför tex borderline, om patienten skriker på hjälp genom att bete sig, själmordförsök osv, det är inte så farligt, så beter de sig, man kan bara skaka på huvet, ingen pos belöning för att de beter sig, men vad gäller shitzofrena så är ju bilden nästan helt motsatt.

Röster vet jag inte riktigt vad det är, jag vet inte heller om jag nånsinn hört en röst så, men gjorde jag det skulle jag nog som du säger naturligtvis tro det var verklighet, i början iaf.
Men om det utvecklas till agent och skräckfilmslikt skulle jag nog tvivla på mig själv.....undra om jag var vaken, vad är det för ond mardröm på dagen? Vem skrev manus till den här filmen?
Mer
18 år 11 månader sedan #16256 av Nissegossen
Läkemedelsföretagen!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 11 månader sedan #16262 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hur ligger det till egentligen
Undrande
Du måste ha konstiga idéer om att psykiatrin gillar
psykoser. Jag var nyligen inlagd och personalen
försökte i möjligaste mån undvika att tala med
patienterna. Det är för besvärligt.
Att schizofrena blir så väl omhändertagna stämmer
inte heller. Om en schizofren börjar konstra lika mkt
som en borderline så tröttnar personalen fort.
Om man är stillsam och samarbetsvillig kan man få
tillgång till diverse terapi dock.
Mer
18 år 11 månader sedan #16340 av Admin1
Om någon på Lunarstorm hör röster som säger åt dem att göra saker är nog det bästa rådet att rekommendera att de kontaktar BUP eller psykiatrin. Hallucinationer kan bero på mycket och det är inte alltid schizofreni. Även andra psykiska sjukdomar kan ge hallucinationer t.ex. bipolär, borderline, psykotiska depressioner, Aspergers. För yngre personer är dessutom symptomen ofta diffusare än normalt och det är därför svårare att ställa rätt diagnos även för psykiatrikerna.

Hallucinationer blir psykotiska först när de kombineras med vanföreställningar. De vanliga är att man tror på vad hallucinationerna säger då. Är man medveten om att det är en hallucination är det alltså inte lika allvarligt egentligen.