hur ligger det egentligen till?

  • One
  • Besökare
  • Besökare
18 år 11 månader sedan #16468 av One
Svar från One i ämnet Hallis?

Isa-Alise skrev: 10% av befolkningen lär höra inre röster utan att ha en psykos... man ser på det lite olika beroende på om man är religiös, eller ser detsom tankar som man hör, eller om man blir rädd för det...


Jag kan ofta höra (inuti huvudet) kommentarer om olika saker som händer runt omkring. Det är inte direkt tankar utan mer som en "extra person" inuti som pratar. Kan denna extraröst vara någon typ av hallucination? Jag själv har aldrig trott detta utan att alla har något liknande. Men nu blir jag osäker...
Kan man generellt hävda att inre röster inte är "normala" eller är det i själva verket "normalt" att ha inre röster? Själv tror jag på det sistnämnda.
Mer
18 år 11 månader sedan #16482 av Undrande
Geta,

Psykoser är det enda de anser sig bra på inom psykiatrin vad jag förstår.

Klart personalen undviker, sjukvården är hirarkisk och det är bara mer arbete + jobbigt för deras nerver.

Om personalen tröttnar tillräckligt mkt kostar det...
det blir en hannibal-lecter status på en..
den som inte kan bli älskad vill bli fruktad
Mer
18 år 11 månader sedan #16539 av Undrande
Är skillnaden egentligen så stor då?
Problemet är väl att diagnossystemet är felbyggt.
Mer
18 år 11 månader sedan #16542 av Geta
Det blir så tröttsamt att höra på allt förnekande
om att man hör hit eller dit.
Det enda jag vet är att det till en början var ett
enormt lidande att vara schizofren.
Det blir bara ett stort ältande om man inte kan
acceptera som det är. Det blir bara återvändsgränder.
Psykoterapi har hjälpt mig.
Överlevnadsinstinkten måste ta över om man inte vill
söka sin egen undergång.
Mer
18 år 11 månader sedan #16557 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hallis?

One skrev: Jag kan ofta höra (inuti huvudet) kommentarer om olika saker som händer runt omkring. Det är inte direkt tankar utan mer som en "extra person" inuti som pratar. Kan denna extraröst vara någon typ av hallucination? Jag själv har aldrig trott detta utan att alla har något liknande. Men nu blir jag osäker...
Kan man generellt hävda att inre röster inte är "normala" eller är det i själva verket "normalt" att ha inre röster? Själv tror jag på det sistnämnda.


Jag tror majoriteten av befolkningen inte hör en kommenterande röst. Jag tror inte det kan sägas vara normalt även om normala personer ibland kan höra röster. Det stora problemet är när man tror på det rösterna säger och om de är hotfulla eller negativa på något sätt. Om jag var du skulle jag kolla upp det hela med en psykiatriker och höra vad han säger eller gå med i föreningen Rösträtt för rösthörare. Finns info om den på www.rsmh.se/