Hur var det första gången du insjuknade?

Mer
18 år 10 månader sedan #17931 av Admin1
Jag höll nästan på att drunkna i en olyckshändelse. Drygt en vecka senare fick jag svårt att sova och var vaken ständigt. Jag fick hallucinationer, förföljelseidéer och trodde också att psyk.kliniken kameraövervakade min lägenhet (jag var lite skeptisk mot det dock). Efter några dagar i den stilen misstänkte jag en psykos och gick till psyk.mottagningen. Flera år innan hade jag haft mildare depressiva besvär och koncentrationsvårigheter, som jag aldrig dock sökte hjälp för. Det är tydligen ganska vanligt att schizofreni kan utlösas av något trauma.
  • AvalonC
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #17935 av AvalonC
Svar från AvalonC i ämnet Hur var det första gången du insjuknade?
Jag kunde strya världen, önskade jag något så skedde det...
Ville jag ha sol, så lös solen, ville jag ha blåst, så blåste det. Om jag ville att någon skulle vinna på sin lott så vann den, och även om jag träffade helt okända människor så visste jag hur deras privatliv såg ut.

Idag så VET jag att folk inte tror på en när man säger att man kan styra välden, det visste jag då också, men idag försöker jag tänka som en "normal" människa.
Jag tror inte att jag kan styra välden längre, men när jag har svåra situationer framför mig så faller jag tillbaks och ordnar upp sakerna genom min förmåga...

Innerst inne VET jag att jag kan styra välden om jag vill. Men jag får inte ha egoistiska tankar... Då kanske det slår tillbaks på mig själv. (Det har det aldrig gjort, men en dag kanske det gör det)

Jag hör telefonen ringa, folk som ropar på mig, känner hur händer tar på mig och ibland färgas allt jag ser till en röd nyans. (Som svart/vitt fast med rött)
Folk tittar på mig när jag är utomhus, alla män vill ha sex med mig...

Vet inte direkt när det böjade... kanske för 10-15 år sedan...
Mer
18 år 10 månader sedan #17943 av bonnie
Jag är kanske lite larvig nu men jag tycker det är sjönt att läsa att jag inte är den ensammaste människan som har sådana tankar och funderingar. Jag är glad att jag hittade hit. Det ger mig lite perspektiv på mitt liv och tillvaro. :)
  • AvalonC
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #17947 av AvalonC
Svar från AvalonC i ämnet Hur var det första gången du insjuknade?
Till PSR:

Förlåt att jag skiver här, men man måste vara medlem för att skriva ett PM och jag hade inte orken idag att registrera mig...

[color=red:1ywnjk1j]Jag skulle gärna vilja "diskutera" mer med personer som upplevt samma sak, eller liknande, eftersom inte läkarna kan hjälpa mig, så kanske man får mer insikt av andras erfarenheter...[/color:1ywnjk1j]

Om du känner (eller någon annan) att du orkar diskutera över mail så är du välkommen att skriva: <!-- e --><a href="mailto:Black_lady17@hotmail.com]Black_lady17@hotmail.com[/url]<!-- e -->
eller om du vill diskutera över forumet så att andra kan läsa och "lägga sig i" med råd/tips/förslag/kommentarer/erfarenheter så är det också okej.


MVH AavalonC
Mer
18 år 10 månader sedan #18101 av Harriet
Jag insjuknade som 16-åring..... fick för mig att jag var utvald och hade en speciell kontakt med några allsmäktiga varelser som fanns under marken..... jag vände på dygnet och slutade gå i skolan..... fick ständiga order och tips från de där varelserna....
Tror att den utlösande faktorn var en våldtäkt som skett ett par månader tidigare.... eller så var det ensamheten.... hade flyttat 80mil hemifrån för att plugga....
Mer
18 år 10 månader sedan #18313 av Isa-Alise
Jag blir så berörd när jag läser alla berättelserna... de är så starka och visar på en så stor erfarenhet....

Det är inte lätt när man blir sjuk...