Hur var det första gången du insjuknade?

Mer
18 år 10 månader sedan #17870 av Isa-Alise
Jag var i övre tonåren första gången jag fick symtom på psykos... drog mig undan från kompisar... orkade inte med skolan... började syssla med övningar i telepati... och fick för mig att jag åkte ut i rymden med utomjordingar.... det slutade med en period på barnpsyk... innan jag flyttade... och sen följde täta vårdperioder på vuxenpsyk...

Hur var det första gången du insjukande i psykos?
  • Guest
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #17873 av Guest
Svar från Guest i ämnet Guldfiskar och blodgrupper
Eftersom jag insjuknade redan som kromosom med OCD och en släng AS, så är jag redan mycket sjuk. (Sant, ingen sympativädjan.)

En guldfisk har (bara) minne för trettio sekunder.
Således, är en guldfisk sjuk, eller tror att den är sjuk, så tror guldfisken att den varit sjuk i hela sitt liv.

Jag tror ingenting, men jag är en guldfisk.

Idag, bland annat, måste jag försöka ta reda på min blodgrupp.
Huur fan gör jag det, om jag inte vet om det? 8O
  • Axons
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #17884 av Axons
Svar från Axons i ämnet Hur var det första gången du insjuknade?
Det var en jobbig tid kan jag säga. Låste in mig på mitt rum. Mikrofoner i väggarna. Övervakad de få gånger jag gick ut. Plus en massa andra konstiga tankar.
Mer
18 år 10 månader sedan #17896 av Johan
Det började med att jag drog mig undan och vred på dygnsrytmen. Sedan fick jag för mig att huset jag bodde i var med i en dokusåpa så jag letade mikrofoner och kameror i lägenheten. Sedan övergick det till att vara hela världen som var ett virtuellt IQ - test där man överlevde genom att hitta de ledtrådar som fanns i hur folk pratade, gick, osv. Efter något års psykos fick jag tillslut hjälp och medicinering.
Mer
18 år 10 månader sedan #17911 av Nissegossen
Geta! Jag låg inne tillsammans med en kvinna som hade psykos, för henne började det med att när hon gick läkarutbildning, så talade liken hon skulle obducera med henne. Du är inte ensam!

Själv när jag insjuknade var det ren paranoia. Jag trodde som så många andra, att folk talade om mig med varandra på bussar, ja, överallt, att radio och tv, för att inte tala om tidningar talade om mig. Vad folk hade på sig, vad jag än fäste blicken på, allt fick en betydelse för mig. Allt gick ut på att min far hade betalat för någon slags ny terapi för att jag skulle sluta dricka alkohol.

Jag var drogfri sedan tre veckor när jag sökte akut på sahlgrenska psykmottagningen 1974 i påskveckan. Detta för att jag inte orkade gå till jobbet bara för att jag hade inte kunnat vända på den tidsrytm jag behövde för att klara av att jobba. (Hade då ett treskiftsarbete med rullande schema)

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 10 månader sedan #17925 av Kn@sen
Vet forfarande inte om jag är sjuk, men konstiga saker har hänt sedan jag var tonåring. När det körde ihop sig i början på åren trodde jag att alla bekanta önskade livet ur en och att jag var så vida känd att alla Stockholms band skrev låtar om en. Misstänksamheten har lett till att jag inte kan låta bli att tjyvlyssna på folk runt omkring, jag var övertygad att de pratade om mig och sen har jag trott att jag var övervakad av internetkameror. Så har det varit sen övretonåren av varierande grad. Jag har trots detta försökt hanka mig fram och det har väl gått hyfsat, eftersom jag konfronterat mina problem. Jag har umgåtts med de personer som jag har upfattat vill mig illa, i över tio års tid.
Kanske jag ska nämna att jag sökte hjälp för åtta år sen, men det gick inge vidare den gången. Läkaren jag träffade tyckte att jag var frisk och skulle lämna byggden så snabbt som möjligt, han menade att det var som jag har uppfattat det hela.
När jag senast sökte hjälp, har alla läkare jag träffat instämmt att något inte stämmer i min berättelse. Det var skönt att höra, att jag kanske inbillade mig saker.
Idag är jag inte lika övertygad längre, att det är fantasier, kanske börjar jag bli sämre eller så är jag inte det minsta sjuk. Var tvungen att avbyta medicineringen, blev så dålig på dem, funderade allt oftare på döden och längtan blev bara större och större.
Ska till läkaren imorrn och vet inte hur jag ska förklara att jag inte kan ta medicinerna.
Ska kanske tilläga att min mor tyckte att jag gick som en apa när jag fick Haldol och då vill man inte fortsätta med dem heller.