Makabert påstående

  • One
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #20605 av One
Svar från One i ämnet Makabert påstående
Psykisk sjukdom har både att göra med genetiska och sociala faktorer. Det vi ärver är en slags "tunnväggighet", en sämre rustning för omgivningens påfrestningar om man så vill. Det sociala arvet spelar roll på det sätt vi väljer att handskas med dessa påfrestningar; vi lär oss hantera svårigheter på ett sätt vi lärt oss att det fungerar.
Själv har jag en massiv hereditet för psykisk sjukdom; snart sagt alla på min pappas sida har varit sjuka. Men samtidigt har jag växt upp i en miljö full av misshandel och förtryck. Så jag antar att för min del fanns inte mycket hopp att klara mig undan :evil:

Det kan tyckas sympatiskt att reducera psykisk sjukdom som enbart beroende av omgivningen. Men samtidigt säger man ju att detta inte [i:pp930avh]är[/i:pp930avh] en sjukdom utan bara lite hokus pokus som sjukvården inte ska belastas med. Risken är att psykisk sjukdom banaliseras och enbart blir en fråga för (icke-utbildade) kuratorer. Medicinerg blir ju också något ifrågasatt; varför ta piller mot något naturligt.

Man undrar ju i sitt stilla sinne när den dagen kommer då man betraktar cancer som något omgivningen skapat, eller att reumatism beror på att man skyddat sig dåligt mot kyla. Varför kan inte psykisk sjukdom betraktas som en sjukdom bland andra? Varför är det så onaturligt att ha denna sjukdom? Klart är att omgivningens intolerans mot psykiskt sjuka bottnar i en rädsla för att själv drabbas av detta.
Mer
18 år 8 månader sedan #20606 av Geta
Svar från Geta i ämnet Makabert påstående
Det är bara det att schizofreni är så
komplicerat.
Det är ju konstigt att forskningen inte
kommit längre.
Men å andra sidan så är väl inte
cancer eller reumatiska sjukdomar
helt utredda heller.
Schizofreni drabbar hela människan.
Det är ett så underligt tillstånd man
kommer in i . Många här har skrivit om
att de inte talat med närstående om hur
de upplevt det. Det är nog nästan omöjligt
att förklara för någon som inte varit med
om det.
Mer
18 år 8 månader sedan #20610 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Makabert påstående
En kompis till mig uttryckte det så här:

"En akut psykos ska behandlas med samma omsorg som en akut hjärtinfarkt"

Jag tror att det ligger mycket i det. Att man inte får banalisera det hela, utan ta det på allvar och ge bästa möjliga vård, snabbt och effektivt, och sedan en god eftervård... så att man får bästa möjlighet att tillfriskna...
  • DanielS
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #20946 av DanielS
Svar från DanielS i ämnet Makabert påstående
Zedd,

Kan tänka mig att han menade synen på psykisk sjukdom? I vissa kulturer anses ju exempelvis schizofreni vara en andlig process, d.v.s. det betraktas inte som en sjukdom på samma sätt som här.
Mer
18 år 7 månader sedan #21158 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Makabert påstående
RSMH:s tidning Revansch! hade nyligen en intervju med en psykolog som ifrågasatte diagnosen schzofreni. Ni kan läsa intervjun på Revansch! hemsida.
www.rsmh.se/read.htm
Han hade varit med och skrivit en bok om det, som jag tidigare omnämnt.
Mer
18 år 7 månader sedan #21160 av Zedd
Svar från Zedd i ämnet Makabert påstående
Häftig adress, Felpersonpåfelplats, det är den "bakadressen" till www.rsmh.se/read.htm .
Vad är det för mystiska människor på viska egentligen ? :lol: