Hemsk barndom?

Mer
18 år 8 månader sedan #21360 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hemsk barndom?

Teresia skrev: Okey du säger att man är ärftligt sårbar för sjukdomen, och det förstår jag eftersom man på sista tiden mest läser om den biologiska uppfattningen om schizofrenins uppkomst, men ibland (och särskillt psykologer tycker det) kan man höra och läsa att alla människor kan drabbas av en psykos vid tillräckliga påfrestningar, men att man som oftast får schizofreni och andra psykoser just p.g.a. turbulent barndom, olika trauman eller så. Och jag är lite mer benägen att tro på det psykologiska. Det är trevligare, eftersom man då har en möjlighet att påverka sin sjukdom. Men om man ser allting som kemiskt och biologoskt så kan man känna sig fast i sin sjukdom.


40 % har fått schizofrenin via arv, men de flesta 60 % har ingen ärftlig påbrå. Det finns troligen miljöfaktorer som kan utlösa schizofreni t.ex. skador vid födseln, infektioner under graviditeten, cannabismissbruk i tonåren. Jag tror att det är väldigt komplext problem, men jag tror inte själv på som ni andra att barndomen är så viktig. Om föräldrarna uppträder konstigt så kan det ju bero på att de inte riktigt är psykiskt friska och det blir ju svårt att skilja mellen arv och miljö i sådana fall. Jag tror dock att de med "ärftlig" schizofreni kan ha haft en jobbigare miljö att växa upp i, som kanske kan öka risken att insjukna tidigt i livet när man fortfarande bor hemma.
  • Undris
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #21361 av Undris
Svar från Undris i ämnet Hemsk barndom?
Frenia,

Det är väl detta som stress-sårbarhetsmodellen går ut på.
Sen verkar det ju som att både miljö och genetik ofta vart lite knas att döma av vad alla kommenterar.

Jag är inte underbar som min mamma eller ens lätthanterlig.
Mer
18 år 8 månader sedan #21378 av Frenia
Svar från Frenia i ämnet Hemsk barndom?
Jag har också haft en jobbig barndom.
Jag är uppväxt med en mamma med schizofreni och en pappa som varit alkoholist nästan hela sitt liv...
Jag vet inte säkert varför jag blivit sjuk (psykotisk) men jag tror att det påverkat mycket att se mina föräldrar ta sönder varandra hela min barndom och att jag själv var tvungen att ta hand om mamma när hon var som sjukast sen jag var fem år.
Jag har aldrig haft en lugn känsla i kroppen i hela min bardom som jag minns och minnena hemsöker mig ibland än i dag....
mamma och pappa i bråk, knivarna, pillerna, polisen, psyk, slagsmålen och pappa som drack och stack...
Tillslut så rymde jag hemifrån till olika ställen för att få lugn och ro när jag inte klarade det längre, dvs till massa snubbar som utnyttjade mig i stället...

Jag tror jag har blivit sjuk för att jag inte kunnat abstrahera min barndom i vuxen ålder utan fortfarande lever kvar i den.
Jag vet helt enkelt inte hur man gör...hur man lever:(

Hopplöst
Mer
18 år 8 månader sedan #21469 av maya
Svar från maya i ämnet Hemsk barndom?
Övergrepp i över 10 års tid, med andra ord väldigt många och regelbundna trauman. Fick aldrig någonsin någon bekräftelse på vem JAG var. Slutade vara någon alls. Alkoholism hos föräldrar, pappa schiz, farfar självmord. Regelbundet hotad till livet. Jag blev som två när jag var mindre - en glad, rolig välfungerande när det behövdes, totalt bortkopplad från mig själv när det behövdes för att överleva. Ständig bortträngning av vad som verkligen hände. Ingen som helst känsla av att vara EN person med EGNA tankar och åsikter.

Terapi, fosterhem, instutioner, mediciner, olika diagnoser, olika läkare.
Börjar kanske försiktigt att närma mig mig själv...

maya
Mer
18 år 7 månader sedan #21633 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet Hemsk barndom?
Admin1,

Jo men varför reagerar vissa psykotiskt efter cannabis medan andra inte blir psykotiska. Jag tycker att det tyder på att vissa redan innan varit i så fall benägna till att insjunkna. Men sen ifall det är ärftligt eller inte är ju frågan. Och sen så hur förklarar man att de flesta som har schizofreni verkligen haft en otroligt svår barndom?
Mer
18 år 7 månader sedan #21636 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hemsk barndom?
varför blir vissa psykotiska vid påfrestningar och
andra inte.
Det måste vara någon grundkonstitution.
Ibland är de egenskaperna positiva ibland
slår det över.
Cannabis, infektioner, komplikationer vid födseln.
Till exempel syrebrist.
Att lätt bli förvirrad därför att man inte kan fokusera
utan tar in för mkt.