Är vanföreställningar inbillningar?

Mer
6 år 5 månader sedan #998357 av Admin1
Det finns två typer av felaktiga tankar. Tankestörningar där det är fel på sammansättningen av tankarna/talet och vanföreställiningar där innehållet i tankarna är fel. Kan man påstå lögner och tro att de är sanna eller så är det helt orimliga lögner.

www.viska.se/sjalvhjalp/oevervinn-din-paranoia
Mer
6 år 5 månader sedan #999370 av mabose
Vanföreställningar är inte inbillningar. De kan uppkomma igenom att du följer dina röster istället för verklighetens information.
Ofta bygger psykosen upp en egen världsbild varav bara en del är vanföreställningar. I mitt fall hade jag vanföreställningar om att det fanns kemiska medel i mina kläder och att det pågick ett storkrig i världen. När man väl fått en vanföreställning som sitter hårt, som du verkligen tror på, kan det vara svårt att rubba den och jag fick bort mina igenom att jag satte upp min läkare som auktoritet och litade mera på honom än på vanföreställningarna. Hade aldrig klarat av det annars. Hoppas att detta kan hjälpa. Lita på att dina medmänniskor har rätt verklighetsbild. Det är för det mesta så. Angående konspirationer och vanföreställningar så är rekommendationen att inte tro på någon konspiration eftersom du riskerar att blir paranoid som Hitler blev (Judisk konspiration).
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
6 år 5 månader sedan #999392 av
Intressanta saker du skrev Mabose!
Mer
6 år 5 månader sedan #999393 av Amandara
Mina massiva vanföreställningar och tankestörningar försvann puta väck med haldol.
Mer
6 år 5 månader sedan #999415 av memphis
jag skulle säga att de inte är inbillningar, men inte heller sanna hela tiden. Fluktuerar.
Mer
6 år 5 månader sedan #999462 av IngeF
Om man er reelt forfulgt, vil man vel bli mistenksom.