bra

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 8 månader sedan #3275 av
bra skapades av
Hur pass bra kan man bli med sjukdommen skitzofreni ?
Âr dett möjligt för skitzofrena att ha barn och ta vara på barna ?
Hur långt ifrån är man att botta denna sjukdommen tror ni att dett blir någonsind möjligt.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 8 månader sedan #3277 av
Svar från i ämnet bra
Ja jag tror att schizofrena kan ta hand om barn. Jag har växt upp med en paranoid mamma (utan sjukdomsinsikt) och det som inte fungerade var känslomässig uppskattning, omtanke och liknande eftersom så mycket tid gick åt till misstänka alla, även oss barn, för att vilja henne illa på ett eller annat sätt. Hade hon bara skaffat den vård och medicin hon behövt hade det nog fungerat med den känslomässiga biten också. Men visst har det varit jobbigt. Mycket förvirring och dubbla budskap.
Mer
19 år 8 månader sedan #3286 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet bra
Ungefär 15-60 % tillfrisknar, men siffrorna varierar mycket därför det finns ingen enhetlig definition på vad exakt tillfrisknande eller återhämtning innebär. Vid 40-60 års åldern så förbättras 60 %, vilket avviker från de flesta andra sjukdomar som brukar försämras. Kvinnor har oftast en mildare sjukdom än män och bättre framtidsutsikter.

På Schizophrenia.com finns ganska många med barn, så visst är det möjligt att ha schizofreni och barn. Jag tror dock för att ha barn så måste man vara ganska stabil i sin sjukdom och kunna klara sig själv.

I USA påstår patientorganisationen NAMI att bot mot schizofreni kan finnas om 10 år. www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... -tror-nami
Jag tror själv att det tar lite längre tid än så.

Admin
Mer
19 år 8 månader sedan #3291 av ophelia
Svar från ophelia i ämnet bra
Jag har shizofreni och jag har en dotter. Hon bor delvis hos mig och delvis hos sin mamma. Kanske orkar man inte alltid vara mamma om man inte mår så bra....
Mer
19 år 8 månader sedan #3295 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet bra
Ett problem för schizofrena med barn är nog att Socialen blir mer vaksam och mer benägen att omhänderta barnen.
Jag har en kompis vars mamma är schizofren och han anser att han inte hade behövt placeras i fosterfamilj så mycket som han blev, men Soc hade järnkoll på hans mamma under hela hans uppväxt.
Mer
19 år 8 månader sedan #3296 av ophelia
Svar från ophelia i ämnet bra
jag har bara upplevt att socialen har stöttat mig...