hur vet man om man lider av schizofreni?

  • melting Iceman
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 5 månader sedan #52615 av melting Iceman
Svar från melting Iceman i ämnet hur vet man om man lider av schizofreni?
Vargen,

ok...har läst lite om den,men e ju lite skeptisk till vad läkemedlenföretagen lovar...min läkare lovade att jag skulle må bra av dom medicinerna jag provat...men inget har funkat...så jag har tappat mer och mer lusten att ens försöka nåt mer.
är rädd för biverkningarna dom ger oxå,för dom var inte trevliga av det jag testat hitills.

samma med mig så förlorar jag empatin och motivationen mer och mer för varje dag som går...kanske är det en blandning av att man blir sjukare och att man blir mer och mer less på allt...
vem vill leva utan känslor...? inte jag iaf.
när jag var yngre så såg jag på mig själv som en sjysst kille som brydde mig om mina medmänniskor. jag skäms över att säga det...men jag bryr mig mindre och mindre om allt för varje dag som går.

men det där pendlar som en bergochdalbana...ena dagen så kan jag känna mig som ett riktigt svin, för att nästa dag ha sån jävla ångest över vad jag håller på att förvandlas till...

det är dom känslorna som jag inte pallar med för innerst inne så gör jag hellre mig själv illa än att göra nån annan illa.

jag har forfarande tillräckligt med förstånd kvar att kunna skilja på rätt och fel...men e rädd att det suddas ut mer och mer...

jag ligger inte heller hemma och stirrar i taket hela dagarna...jag jobbar heltid,men det kännns svårare att klara av för varje dag som går.

är väl en fullblodsalkoholist vid det här laget...hade aldrig ens kunnat komma till skott att skriva ett inlägg i det här forumet utan att först ha druckit en 4 starköl...och det är ju vardag och jobb imorgon...suck!
Mer
17 år 5 månader sedan #52674 av Admin1
Du säger att du får dålig effekt av antidepressiva, men 25 % får dålig eller ingen effekt mot depressionen av antidepressiva. Depression liknar negativa symptom ganska mycket, men negativa symptom är längre än 12 månader.

Det typiska symptomen för schizofreni är hallucinationer och vanföreställningar, men negativa symptom kan ingå också, men det krävs minst ett symptom till än det. Du hade haft positiva symptom efter användning av amfetamin, men det räknas inte som ett schizofrent symptom utan som ett resultat av amfetaminanvändning. När man har schizofreni brukar arbetsförmågan också nedsättas och de flesta arbetar inte. Jag är lite tveksam till att du har schizofreni.