The Blair Witch Project-filmen utlöste min första psykos

Mer
3 år 6 månader sedan #1286945 av Lejonhjärta


The Blair Witch Project kom till Sverige på bio i oktober 1999. Ja, jag hade ju redan läst den varningen innan, att personer som varit med om svåra trauman kunde reagera negativt på att se den, men det gjorde mig bara mer nyfiken så klart... Jag borde ha väntat. Det borde jag verkligen ha gjort. För då marknadsfördes filmen som en "äkta" lost tape-film. Så det var med den tron jag gick in i biosalongen.

Jag tror seriöst inte jag kan förklara helt och fullt exakt hur rädd jag blev av den filmen. Jag började bli mer och mer "agiterad", lättskrämd då jag hoppade till vid minsta ljud, och dessutom arg och irriterad på dom omkring mig. Min mamma fick sig flera slängar av sleven - speciellt när hon skulle knacka på min dörr men istället valde att "rispa" på dörren. Hon förstod ingenting, men jag vågade inte sova på flera dygn utan satt uppe på helspänn. Jag var i en annan värld. Min mamma sa att jag var 'paranoid'. Det var ett s.k understatement. Jag berättade inget för henne, vi hade en väldigt dålig relation på den tiden.

Jag gick på gymnasiet då, men kunde knappt koncentrera mig på skolan och skolkade så ofta jag kunde komma undan med det.

Allt gick faktiskt rent åt h-e efter det. Nej, inte BARA på grund av filmen - så klart inte. Men jag vågar faktiskt påstå att filmen var den "lilla" droppe som krävdes för att min bägare rinna över, så att min första psykos blommade ut. Hade dessförinnan fått vård på BUP för grav depression.

Vet egentligen inte varför jag delar med mig av detta riktigt.... Men nu gör jag ändå det.

Om ni haft något liknande hända er, så får ni gärna dela med er.... ;) :hjärta
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
3 år 6 månader sedan #1286947 av Jocke
Sågkorta sekvenser av videovåldsfilmen, bl. a. motorsågsmassakern och verktygsmördaren tror jag den hetta? Jag jag var väl drygt 14 tror jag, såg den på bästa sändningstid i ett program som hette studio s. Kände att uträknad våld satte skrämselhicka på mig, dem valde de extremt psykologiskt jobbiga avsnitten.

Det var ett debatt program om videovåld, inte bra. Men ngn kompis tyckte motorsågsmassakern var bra. Men det finns snuskigt sjuka filmer, såsom saw-filmerna, de vägrar jag titta på.

Vars är världen på väg?
Mer
3 år 6 månader sedan #1286951 av Maxjohan1983
Har inte sett någon av Blairwitch-filmerna. Har bara sett den första Saw-filmen hos min då för tillfället, kontaktperson. Den var skitbra men visst var jag lite skärrad efter den, speciellt då jag skulle hem med bussen sent den kvällen.

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Mer
3 år 6 månader sedan #1286959 av Lejonhjärta
Maxjohan1983, usch! Kan tänka mig att det kändes lite läskigt, ja....
Mer
3 år 6 månader sedan #1286982 av memphis
Jag har varken sett Blair witch projekt eller motorsågsmasakern eller Saw. Undviker skräck om jag kan. Men jag gillar thrillers, och den film som skrämt mig mest nånsin var Cape fear, som jag såg på bio. Kunde knappt sova efter det. Nu har jag sett den många gånger efter det, och tycker det är en jättebra film.
Mer
3 år 6 månader sedan #1286991 av Lejonhjärta
Memphis, vill du gå närmare på vad du tyckte var läskigt med den? Dvs, vad du själv tänkte då?

Jag vågade mig på att se om B.W.P för några år sedan, men det var rena komedien den gången eftersom jag då visste att det endast var båg... Ett sätt att tjäna pengar, genom att påstå att filmen var äkta. Fult trick.