Hur gammal var du när du blev psykotisk?

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
3 år 6 månader sedan #1294161 av Jocke
Var väl ca 22 år när jag hade förkänningar av psykos tror jag. varade bara några korta minuter. Sedan accelererade den smygandes fram till ca 28 års ålder då jag blev inlagd första gången.

Vars är världen på väg?
Mer
3 år 6 månader sedan #1294168 av Drummer
Kan du förklara för oss Jocke hur du blev behandlad när du mådde som sämst?
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
3 år 6 månader sedan #1294170 av Jocke
Ja, Drummer! Det är inte lätt att förklara när man hade låg sjukdomsinsikt! Men psykoserna blev långvarigare allteftersom jag misslyckades i mina kontakter med mina närstående. Jag har insett bitvis, att de flesta personal tyckte jag skulle behöva viss stöd men klara de primära sakerna själv. Men jag var obehandlad i sex år ca, innan jag fick kontakt med psykiatrin på allvar. Men personalen hjälpte mig att skaffa dator 2001, det var den största vändningen rent mänskligt. Men när jag har gått emot mig själv, så har jag insett att belöningssystemet tar fart när man gör saker som är nödvändiga för en själv, ej att förväxla med sjukdomsvinst.

Varför undrar du Drummer?

Vars är världen på väg?
Mer
3 år 6 månader sedan #1294171 av Drummer
Bara för att jag vet att nämnde ngn gång att du kände dig mobbad. Det ska vara nolltolerans på mobbning!
Mer
3 år 6 månader sedan #1294174 av Lejonhjärta
För tidigt, men å andra sidan så hade jag ju redan dragits med en massa andra psykiska problem flera år innan dess...
Mer
3 år 6 månader sedan #1294175 av Inwatto
Jag var 22½ år när jag fick antipsykotika. Var väl egentligen inte psykotisk utan snarare uppvarvad och med religiösa funderingar. Hade sjukvården brytt sig lite mer, kanske jag sluppit Haldol. Den tog jag i 7 månader innan det byttes till Litium.

Prata inte med hat i munnen!