Teori om vanföreställningar

Mer
20 år 4 månader sedan #286 av Admin1
För de med schizofreni, som definitionsmässigt är ensamma betyder nog radio, TV och också Internet väldigt mycket. Det gör det säkert mycket lättare att uthärda ensamheten. Dessutom ger det mycket kunskap. För de friska tror jag också att TV har vidgat vyerna. Det är säkert intressantare att ha kungen eller en nobelpristagare på besök samtalandes i rummet än grannen. Eller hur?

Admin
  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 4 månader sedan #289 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet Teori om vanföreställningar
Om man nu skall vara ensam som många av oss schizofrena är, så är naturligtvis TV och internet toppen. Jag menar bara att det skulle vara trevligare om samhället var mer humant, som i gamla tider. Avhumaniseringen av samhället är enligt min mening en större förlust än dom tekniska landvinningarna är värda. Men man får väl göra så gott man kan i det samhälle vi lever i.
Mer
20 år 4 månader sedan #290 av Admin1
Jag vet inte om samhället verkligen var humanare förr:
mentalsjukhus
tvångssteriliseringar
lobotomi mm

Det fanns en stor intolerans mot folk som avvek t.ex. psykiskt sjuka, homosexuella och utomäktenskapliga barn. Att man mer besökte varandra berodde nog på brist på underhållning.

Förresten värdet på olika saker mäts i pengar. Vilka tjänar mest idag? Inte är det läkare eller sjukvårdsanställda utan underhållningsartister och professionella idrottsmän. Affärsmän.

Admin1