Ringde mitt gamla ex av misstag... som utlöste min psykos

Mer
17 år 1 vecka sedan #74005 av Admin1
På rubriken fattade jag som att du alldeles nyligen har ringt din fd flickvän. Jag tycker att du skall försöka glömma henne och inte kontakta henne. Det är nog bäst så tror jag.

Jag har läst att när man får återfall i psykos, så kan den ofta likna tidigare psykoser man haft. Det kan nog vara bra som du gör att på ett tidigt stadium försöka motverka psykotisk tänkande och att vara vaksam.
Mer
17 år 1 vecka sedan #74056 av ThinkTank
Ja... tack för allt stöd... jag ringde som sagt och pratade med mitt ex men det blev mest bråk...

Men jag har inga vanföreställningar om henne dock men jag är orolig över att få sådana igen. Jag håller med dig Admin, det är nog mycket troligt att man börjar tro på gamla vanföreställningar om man får ny psykos. Så var det för mig iaf. I min andra psykos började jag också tro på att mitt ex ledde en stor konspiration mot mitt liv etc.

Vanföreställningar jag skulle kunna få om mitt ex igen är:

Att hon spionerar på mig. Hon spionerar inte på mig. Hur skulle hon överhuvudtaget kunna göra det? Vi bor långt ifrån varandra och har inga gemensamma bekanta.

Att hon är världens mest onda och manipulativa person, leder en konspiration och är ute efter mitt liv. Hon är lite manipulativ men inte ond utan en vanlig tjej och hon leder ingen konspiration och är inte ute efter mitt liv.

Att hon skickar meddelanden genom radio och tv till mig - som ledare för konspirationen dvs. Det är totalt omöjligt. Hur skulle hon kunna skicka meddelanden genom radio och tv.

Att hon kommunicerar telepatiskt med mig. Om jag skulle börja höra röster igen skulle jag mycket väl kunna tro att hon kommunicerar telepatiskt med mig.
Mer
17 år 1 vecka sedan #74085 av Admin1
Om man har schizofreni skall man försöka undvika bråk, personer som skäller. är kritiska eller hela tiden kommer med förslag vad man skall göra. Det kan göra att man mår sämre och kan i värsta fall utlösa psykos. Psykologerna kallar det för Expressed Emotions eller EE. Om man har schizofreni skall man ha väldigt lite av EE för att må bra.