Orolig, vad kan man göra?

Mer
16 år 10 månader sedan #81141 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Orolig, vad kan man göra?
Det kan vara förvärrat sjukdomssymptom, men det kan kanske också vara en läkemedelsbiverkan. Mitt råd är att du ringer och pratar med psykiatrin. Det finns säkert någon psykiatrer i tjänst, som du kan tala med, fast din läkare är på semester just nu.
Mer
16 år 10 månader sedan #81143 av Isa-Alise
Det låter som akatesi, eller rastlöshet, som är en läkemedelsbiverkan, vanligen från neuroleptika...

Vilken medicin har du? Har du nyligen bytt medicin eller höjt dosen?

Prata med din läkare... en dosminskning eller ett medicinbyte kan vara aktuellt... det finns även mediciner som kan hjälpa mot denna biverkan... vet någon som fick pröva betablockerare mot akatesi...
Mer
16 år 10 månader sedan #81147 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Orolig, vad kan man göra?
Hon har Paroxetin och Risperdal, som medicin. Båda två kan ge akatisi som biverkan, men det är ju inte säkert att det är det.
Mer
16 år 10 månader sedan #81148 av Isa-Alise
Man kan också pröva med att röra på sig för att underlätta välmåendet trots rastlösheten... när jag började med Abilify fick jag stark rastlöshet som gick över efter 6 veckor... under tiden använde jag promenader som en hjälp mot rastlösheten...
Mer
16 år 10 månader sedan #81214 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Orolig, vad kan man göra?
Det här tror jag är en annan form av rastlöshet som bottnar i depressionen, men jag kan ha fel.