Om att skaffa sig själv bättre vård.

Mer
19 år 5 månader sedan #6121 av Admin1
Väldigt bra och välformulerade inlägg Hanna! Det kommer säkert gå bra för dig i framtiden, när sjukdomen stabiliserats, men det kan nog ta lite tid, men du har ju lovat att kämpa. En sådan talang du har!

Jag tycker det ligger mycket i vad ni alla säger. Missbrukare får säkert sämre bemötande i psykosvården liksom i all vård. Men jag tror också det beror på att en person som missbrukar kan i princip konstant vara psykotiskt, eftersom missbruk höjer återfallsrisken i psykos 3-4 gånger. Med en sådan hög återfallsrisk så känns nog det inte så meningsfyllt för vården att behandla om inte missbruket upphör.

Jag tror också att Isa-Alise har rätt att en initierad, kunnig patient kan få problem. Egentligen borde det nog inte vara så, men i praktiken är det nog ofta så. Jag tror inte riktigt alla läkare är inställda på att se patienten som en jämbördig samarbetspartner, där man gemensamt beslutar om vården som skall ges.

Istället vill nog läkaren ofta bestämma allt själv, vilket kanske inte är så bra när behandlingen praktiskt skall ske av patienten själv. Alla förståsigpåare har uppfattningen att fler skulle ta sin medicin om de var mer delaktiga i besluten. Om man inte själv har ork och kraft att deltaga kan anhöriga eller personligt ombud vara delaktig.

Det kan mycket väl vara så idag att en del av behovet av sjukhusinläggningar orsakas av att patienten har för litet inflytande över sin egen vård. Om medbestämmandet ökade blir fler nöjda och tar sin medicin, vilket gör att behovet av sjukhusinläggning minskar.