Vad är "Icke reggressiv schizofreni"?

  • Xanax
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Kopparmedlem
  • Kopparmedlem
  • Richard's nöd-konto
Mer
19 år 5 månader sedan #6195 av Xanax
Ja, som sagt, vad betyder egentligen icke reggressiv schizofreni? Min psykolog säger att jag eventuellt lider av det. Nu sätter ju inte psykologer diagnoser. Men jag har ingen fast läkare, alltid är det någon ny, så de hinner aldrig lära känna mig. Men min psykolog har jag haft i 8 år, och jag litar på henne. Har massa symptom som t.ex depression, ångest, paranoia, tillbakadragenhet m.m, fast inga sk. positiva symptom som hallucinationer. Periodvis kan dock min paranoia vara överdriven, tror typ att någon försöker förgifta mig, men oftast är den av mild, men ändå jobbig, art. Tro typ att folk pratar bakom ryggen på mig o liknande.

/skrivet från Richard's nöd-/extra-konto...
Mer
19 år 5 månader sedan #6211 av Admin1
Det verkar vara en gammal beteckning, som inte används så ofta längre. Är psykologen i 60 års åldern kanske?

Icke-regressiv betyder icke-återbildande. Tydligen har beteckning använts på schizotyp personlighetsstörning eller pseudoneurotisk schizofreni. Det är tillstånd, som ligger väldigt nära schizofreni. Egentligen är det olyckligt att gamla namn används så där. Det underlättar ju inte precis.

www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... t=Abstract
  • Xanax
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Kopparmedlem
  • Kopparmedlem
  • Richard's nöd-konto
Mer
19 år 5 månader sedan #6216 av Xanax
Tack för svaret! Jo, hon är väl i övre medelåldern. Pseudoneurotisk schizofreni har hon också nämt, fast hon tror inte att jag är schizotyp.

/skrivet från Richard's nöd-/extra-konto...
Mer
19 år 5 månader sedan #6220 av Admin1
Jo, pseudoneurotisk schizofreni är faktiskt schizotyp. Det omnämndes i en bok som Professor Ottosson skrivit om svensk psykiatri. Finns recenserad här:
www.viska.se/index.php/recension ... %A4gvisare
  • Xanax
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Kopparmedlem
  • Kopparmedlem
  • Richard's nöd-konto
Mer
19 år 5 månader sedan #6234 av Xanax
Ah f-n! Får ta o läsa på bättre!

Jag har en annan bok av Ottosson, den heter rätt o slätt bara "Psykiatri". Har inte satt mig in i den men kollade lite i den nu. Hittade en bild som förklarar lite grann:

Det är flera cirklar som ligger i varandra. I den yttersta cirkeln står "Schizoid", näst ytterst "Schizotyp", i den näst innersta "Icke reggressiv schizofreni", och i den innersta "Reggressiv schizofreni".

/skrivet från Richard's nöd-/extra-konto...