HAR DU FÅTT ECT-BEHANDLING?

Mer
19 år 5 månader sedan #6352 av Xanax
Svar från Xanax i ämnet HAR DU FÅTT ECT-BEHANDLING?
Jag blev inlaggd för ganska exakt ett år sedan för ECT-behandling. Detta sedan jag berättat att jag spelat en typ av rysk roulette för mina terapeuter. Då var min depression som sämst. Fick 8 behandlingar under tre veckor. Iof. hade jag ingen psykos, möjligen gränspsykos. Det hjälpte ganska bra, men kort därefter hände en del tråkigheter. Min morfar dog, jag krossade benet i en olycka samt klarade jag inte av studierna som jag påbörjade vårterminen i år. Så, jag blev ganska snabbt deprimerad igen. Sen har jag fått, under hela året ungefär var tredje vecka, en behandling. Så totalt har jag fått ca 18-20 st. Men de senaste gångerna har det inte hjälpt någonting, så nyligen har jag slutat med det. Mitt minne o koncentrationsförmåga har försämmrats, om det beror på ECT:n vet jag ej.

/skrivet från Richard's nöd-/extra-konto...
Mer
19 år 5 månader sedan #6405 av Lenore
Svar från Lenore i ämnet HAR DU FÅTT ECT-BEHANDLING?
Jag har inte fått ECT, men läkarna har diskuterat det med mig några gånger. Efter att ha läst den här artikeln

www.df.lth.se/~mikaelb/med/ect/ect.html

är jag minst sagt tveksam...
  • Silverguilt
  • Besökare
  • Besökare
19 år 3 månader sedan #8181 av Silverguilt
Svar från Silverguilt i ämnet HAR DU FÅTT ECT-BEHANDLING?
Har inte fått ECT-behandling, men inleder den på onsdag... livrädd..
återkommer med mer info.. om jag kommer ihåg..
Mer
19 år 3 månader sedan #8188 av tryskey
jag fick 7 behandlingar på 14 dagar. varannan dag alltså.
Men jag tror jag bara minns den första, resten vet jag bara om på papper. Förmodligen hade jag Leponex ihop med den, som Admin1 säger.
MInns ingen förbättring.
  • Silverguilt
  • Besökare
  • Besökare
19 år 3 månader sedan #8210 av Silverguilt
Svar från Silverguilt i ämnet HAR DU FÅTT ECT-BEHANDLING?
har "googlat" runt efter mer info om ECT, känns som om det uteslutande bara finns avogt inställda artiklar/trådar/åsikter att finna..

i går fick jag reda på att jag skulle inleda en ECT-behandling, hade då bara knappt två dagar på mig att förlika mig med tanken på det, känns som om dom inte vill att man ska hinna ångra sig.. (paranoid?)

fick en "lugnande" broschyr angående proceduren, historiken, mm, där emfasis ligger på att ECT ABSOLUT INTE ger några bestående skador i hjärnan. biverkningarna på närminnet tas öppet upp, men påstås vara reversibla..

vet inte vad jag tycker om detta, och känner mig INTE lugn och trygg inför första behandlingen i morgon..

min omgivning är uppdelad i två tydliga läger:
de som tycker att det verkar bra, och fullkomligt ofarligt
och de som "känner" någon som genomgått samma behandling och som numera är en fruktkaka.. vet inte vad fan jag ska tycka och tänka..

funderar på att filma mig själv och behandlingarna..

hjääälp.
Mer
19 år 3 månader sedan #8236 av tryskey
Man får massa äckliga minnesluckor, men för mig kom minnet tillbaka efter ett tag, några timmar, det mesta inom ett par dagar.
Vad jag vet är det ofarligt, men jag tror inte läkarna vet så jättemycket inom området. Eftersom de inte vet exakt varför det hjälper, så kan man ju undra hur de vet att det inte är skadligt... Dessutom råder det delade meningar om ifall det är skadligt, har jag hört.
Jag har dock inget direkt negativt att tala om det förutom själva stressen kring behandlingen. Inte behagligt att tänka sig att man kör massa ström rakt genom hjärnan...
Men allt gick bra för min del.