Schizofreni hos barn vanligare än man tror?

Mer
12 år 4 månader sedan #449734 av Geta
Det här att barn har låtsaskompisar som barn- vad kan det vara? Min systerdotter hade en låtsaskompis som hette Emma.
Mer
12 år 4 månader sedan #449735 av Isa-Alise
När man en gång fått neuroleptika och slutar med det är risken stor att få psykos. Om man skulle ge neuroleptika till helt friska människor och sen avbryta behandlinegn skulle många få psykoser. Hjärnan försvarar sig mot medicinen genom att ändra kemin, och det är det som gör det så svårt att sluta när man en gång börjat med mediciner.
Mer
12 år 4 månader sedan #449736 av Isa-Alise

Geta skrev: Det här att barn har låtsaskompisar som barn- vad kan det vara? Min systerdotter hade en
låtsaskompis som hette Emma.


Kanske ett sätt att motverka ensamhet...
Mer
12 år 4 månader sedan #449988 av Admin1
Om man långsamt trappar ner antipsykotikadosen under 2 månader så minskar psykosrisken och får man psykos ändå senare så beror det på att man har en psykossjukdom. Det finns en hel del som kan sluta med antipsykotika utan att få psykos och jag känner själv en som gjort detta och sedan här har ju PSR gjort detta.
Mer
12 år 4 månader sedan #449990 av Isa-Alise
Precis! Jag trappade ned långsamt över två år när jag slutade med Risperdal. Men tre månader efter den sista tablettskärvan så återinsjuknade jag i en psykos som var värre än någonsin. Kom smygande först med lite röster och ökande paranioa, sen blev det näst intill outhärdligt. Att låta psykosen självläka var inte ett alternativ för mig, eftersom rösterna uppmanade till självmord och paranoian var så svår att jag inte vågade äta någon mat och tappade 22 kg på ett par månader. Dessutom hade jag ju barn hemma som behövde mig. Detta var 2003-2005, en frukansvärd period. Jag hade förställningar om att vattnet hemma i kranarna var syra som skulle fräta upp mig om jag duschade. Datorn var buggad, telefonen avlyssnad. Jag blev sååå lättad när jag fick Abilify som tog bort symtomen.
Mer
12 år 4 månader sedan #449991 av Melun
Fast PSR verkar ju inte vara riktigt klar i huvet i alla fall.
Det kan ju vara psykiska symptom på att allt inte är riktigt så ok som man kan tro.