Schizofreni hos barn vanligare än man tror?

Mer
13 år 3 månader sedan #364708 av Poppy
Jag kom att tänka på en sak en psykolog sa till mej för länge sen. Hon tänkte att schizofreni kanske är vanligare hos barn än vad man tror, att barn kanske sällan får rätt diagnos.

När jag blev sjuk och klappade igenom vid tio års ålder så var jag helt väck ett helt år och gjorde typ knappt ett skit i skolan... Men det kan man ändå vifta bort som ointresse hos barnet, barnet har problem osv, men man behöver liksom inte ta tag i exakt hur allvarliga problemen är. För det blir inga gigantiska konsekvenser av att man inte gör ett skit i skolan när man går i fyran bara.

Är man däremot tonåring eller t o m vuxen när man klappar igenom så [i:2e4626mn]märks[/i:2e4626mn] det på ett annat sätt. Går man på gymnasiet och börjar få IG i precis vartenda ämne så reagerar folk mera, och är man vuxen och inte gör nånting på jobbet längre för att man helt plötsligt inte klarar av sitt arbete så blir ju konsekvenserna katastrofala.

När barn pratar om att dom är förföljda av skrämmande varelser osv så är det också möjligt att vifta bort som mardrömmar, livlig fantasi osv på ett annat sätt än om en vuxen pratar om samma sak.

Vad tror ni? Kan det vara så att fler barn än man tror drabbas?
Mer
13 år 3 månader sedan #364712 av Geta
Jag tycker inte att det är många här som har berättat om att deras
schizofreni bröt ut när de var barn.
Att dra sig undan kamrater kan vara första steget i en lång process
innan första psykosen har visat sig. Psykosen brukar föregås av en
depression.
Blivande schizofrena brukar vara väldigt överanpassade och så gott
som osynliga i skolan.
Mer
13 år 3 månader sedan #364714 av Poppy
Det har du rätt i, Geta, dom flesta härinne berättar ju att dom brutit ihop senare än så. Är väl nästan bara jag som hade hallucinationer och hemska vanföreställningar när jag var gick i fyran (och jag är väl inte schizofren utan snarare schizoaffektiv typ)... Borde ju vara flera härinne om det var vanligt.
Mer
13 år 3 månader sedan #364917 av Admin1
Barnschizofreni är ovanligt och står för bara 2 % av schizofrenin. Psykotiska symptom hos barn är dock vanliga, men det är bara en liten andel, som får psykossjukdom.

En gammal nyhet:

En brittisk undersökning på en stor grupp 12-åringar visade att nästan 6 % hade ett definitivt symptom på psykos. Barnen som hade dessa symptom hade många av samma riskfaktorer som finns vid schizofreni hos vuxna, som ärftlighet, sociala faktorer, beteende, neuronal utveckling och uppfostran. Fastän 6 % hade psykotiska symptom är det bara 1 % av befolkningen, som får schizofreni och på senare tid har det kommit rapporter som att många upplever hallucinationer och vanföreställningar utan att bli diagnosticerade med psykos. Läs mer i EurekAlert.

www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... 12-aringar
Mer
13 år 3 månader sedan #364931 av Poppy
Admin har koll som vanligt. :D
Mer
13 år 3 månader sedan #364935 av Bitte
Jag blev sjuk som barn. Jag gick mycket för mig själv och kände mig för följd av fåglar och andra djur. Sen rullade det bara på.