Hallucinationer; hur verkliga är de?

Mer
12 år 7 månader sedan #430963 av majak
Jag funderar lite hur ni klassar hallisar/röster.

Är nyfiken på hur substantiella de är (eller hur jag skall uttrycka mig), och i förlängningen då på vad det är värt att oroa sig för och vad man kan avfärda som ofarligt.

I vilket fall, lev väl!
Mer
12 år 7 månader sedan #430967 av Geta
Välkommen!
Hallucinationer tror jag uppkommer på grunda av trauma eller dissociation om man inte har en hjärntumör eller nyttjar droger.
Mer
12 år 7 månader sedan #430974 av Vatten
Hej jag tror precis som geta att hallucinationer uppkommer på grund av dissociationer. Dessa kan ha flera orsaker men det grundläggande är att fisknätet av verklighetesupplevelsens psykosociala konstruktionsrunder kostar mer energi att underhålla än vad som kan levereras och så är det för alla som får sova för lite.

Hur verkliga de är? - Tja hur verklig är egentligen en dröm, som du säkert kan inse finns det en väldigt många svar på den frågan, eller hur?
Mer
12 år 7 månader sedan #430997 av Nissegossen
Hej och välkommen!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
12 år 7 månader sedan #431044 av majak
Tack så mycket för välkomnandet!

Ja, inser att frågan är vagt ställd, uppskattar därför extra att ni tog er tid att svara . Tack!
Mer
12 år 7 månader sedan #431065 av Admin1
Det som är värst är psykotiska hallucinationer, som nästan alltid är röster. Psykotiska röster kommer utifrån och man hör dem ofta. Man tror också på vad rösterna säger. Rösterna blir ett problem om man mår dåligt av dem t.ex röster som mobbar en. Farligaste rösterna är de som kommenderar en att göra saker.

Du kan läsa mer om röster här:
www.viska.se/index.php/component ... cinationer