Borderlinestruktur

Mer
12 år 5 månader sedan #443212 av ak
Borderlinestruktur skapades av ak
Vid vissa tillstånd och störningar finns det någonting som heter "borderlinestruktur". Exakt vad är borderlinestruktur i förhållande till schizoidi som Cullberg hävdar existerar i sin bok Dynamisk psykiatri?
Mer
12 år 5 månader sedan #443218 av Geta
Svar från Geta i ämnet Borderlinestruktur
Det är kanske att man delar upp allt i svart och vitt.
Mer
12 år 5 månader sedan #443231 av ak
Svar från ak i ämnet Borderlinestruktur
Geta,

Schizoidi och borderline är inte samma sak, däremot finns det en borderlinestruktur hävdar vissa. Jag undrar helt enkelt på vilket sätt det yttrar sig. Det är klart att man kan få borderlinedrag när man tvingas interagera med andra, att man vill distansera sig för att inte känna sig trängd. I mitt dagliga liv kan jag tycka det är roligt att prata med andra - men absolut inte umgås under en längre period och ABSOLUT INTE om de sätter krav på mig (dvs. vill bli "vän" med en). Det tycker jag är skitjobbigt. I övrigt har jag mina principer och de är inte svart-vita. Jag kan se nyanserna men jag tycker att antingen är det på ett sätt eller inte.
Mer
12 år 5 månader sedan #443244 av björk
Svar från björk i ämnet Borderlinestruktur
!jag har en någerlunda schizoid diagnos bakom mej.!

schizotyp var jag på gymnasiet.

samt ganska nyligen bipolära drag...........



mEN är lite frisk schizofren så där
Mer
12 år 5 månader sedan #443247 av ak
Svar från ak i ämnet Borderlinestruktur
björk,

Schizotyp har en psykotiskt orienterad personlighet och inte borderlinestrukturerad.
Mer
12 år 5 månader sedan #443289 av björk
Svar från björk i ämnet Borderlinestruktur

ak skrev: Schizoidi och borderline är inte samma sak, däremot finns det en borderlinestruktur hävdar vissa. Jag undrar helt enkelt på vilket sätt det yttrar sig. Det är klart att man kan få borderlinedrag när man tvingas interagera med andra, att man vill distansera sig för att inte känna sig trängd. I mitt dagliga liv kan jag tycka det är roligt att prata med andra - men absolut inte umgås under en längre period och ABSOLUT INTE om de sätter krav på mig (dvs. vill bli "vän" med en). Det tycker jag är skitjobbigt. I övrigt har jag mina principer och de är inte svart-vita. Jag kan se nyanserna men jag tycker att antingen är det på ett sätt eller inte.


har du hört dig för alla möjligheter :kram