Borderlinestruktur

Mer
12 år 5 månader sedan #443393 av ak
Svar från ak i ämnet Borderlinestruktur
Hur så? Klart man inte är nöjd med allting, men det börjar bli bättre och bättre.
Mer
12 år 5 månader sedan #443394 av björk
Svar från björk i ämnet Borderlinestruktur
skulle Du vilja förändra ting ?
Mer
12 år 5 månader sedan #443437 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Borderlinestruktur
Borderlinestruktur tror jag syftar på emotionell instabilitet t.ex plötsliga vredesutbrott. Borderline kallas ju idag för emotionelltinstabilpersonlighetsstörning. Borderline hette först gränspsykotisk personlighetsstörning. Borderline schizofreni syftar dock på schizotyp personlighetsstörning, som gränsar till schizofreni.
Mer
11 år 10 månader sedan #493365 av Hanna_Norr
Svar från Hanna_Norr i ämnet Borderlinestruktur
Det här är ju en komplicerad fråga. Ordet borderline-struktur känner jag inte riktigt igen, men jag tror helt klart att man kan ha ett ”borderlinesätt” att tänka samtidigt som man har psykos/schizofreni. Detta grundar jag i min egen uppfattning om att psykos/schizofreni ofta är bilogiskt och genetiskt betingad (även om sociala faktorer så klart också spelar roll för att utveckla sjukdomen). Jag tror inte på kylskåpsmödrar som gör sina barn schizofrena. Det är en hemsk tanke. Jag tänker däremot att borderline har med anknytning (hur vi som barn gavs möjlighet att knyta ann till trygga vuxna eller inte)att göra, då dessa tidiga relationer fortfarande ligger till grund för hur vi fungerar med andra och hur vi reglerar våra känslor. Många med borderline har otrygg-ambivalent anknytning eller disorganiserad anknytning.

Med detta vill jag ha sagt att det säkert finns många med psykos och schizofreni som dessutom har ett anknytningsmönster som ger ett sätt att tänka och reagera på som liknar borderline-patientens och som kan vara borderline om diagnoskriterierna för borderline är uppfyllda.

Vill någon ha källa eller statistik på nyss presenterade inlägg så hojta.
Mer
11 år 10 månader sedan #493368 av Geta
Svar från Geta i ämnet Borderlinestruktur
Den biologiska skolan har kidnappat hela psykiatrin idag. Se bara på Hjärnkoll.
Schizofreni är något hemskt. Det går inte att försköna det mer än det är.
Det är som att det är förbjudet att tänka att schizofrena har blivit utsatta för
trauman. Ingen får skuldbeläggas mer än de schizofrena, som helst ska buras in.
Hur rättvist är det?
Mer
11 år 10 månader sedan #493384 av Hanna_Norr
Svar från Hanna_Norr i ämnet Borderlinestruktur
Ja, så är det nog på många håll. Det är synd - tror många perspektiv behövs då saker och ting hänger samman. Läste just en väldigt spännande bok där forskare inte hade funnit något genetiskt eller biologiskt samband som kan förklara varför vissa barn har ett otryggt-desorganiserat anknytningsmönster - utan att orsakerna till det var psykosociala. Men när barnen väl hade detta anknytningsmönster så strukturerades deras hjärnor om. Då blir deras problem efterhand av biologisk natur också.