Vilken är definitionen av psykisk sjukdom?

Mer
12 år 1 månad sedan #474125 av Isa-Alise
Du har ju Aspergers syndrom som är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Sen är du ung och har en problematik kring det. Ge dig själv tid att mogna. Det är tufft att vara ung och klara alla de krav som vuxenlivet ställer på en. Studier, relationer, ekonomi, klara vardagen, osv...

Det är inte sjukt, men kan ställa till med problem som får dig att grubbla en del...
Mer
12 år 1 månad sedan #474126 av Earlybird
Nånstans måste man väl gå tillbaka till sig själv och hur man känner att man mår. Om man har mycket ångest, konstiga idéer och tankar. Mörka drömmar, svårt att sova och är allmänt folkskygg så är man väl inte så frisk? Men jag gillar inte när andra säger att man är sjuk. Definitionen måste komma från en själv.
Mer
12 år 1 månad sedan #474132 av Geta
Sedan tror jag inte att det är bra att du läser om schizofrenisymtom här på Viska, sodergardfia.
Admin1 brukar påstå att personer med Aspergers är extra intresserade av diagnoser.
Mer
12 år 1 månad sedan #474139 av sodergardfia
Geta, det är sannt att jag är intresserad av Diagnoser. Men jag vet att OM det jag har i huvudet INTE är på riktigt så är något allvarligt fel. Jag har inte pratat mycket om det här, så ni vet antagligen inte vad jag menar. Men det kandske är dags att lämna Viska igen? För mitt eget bästa?
Mer
12 år 1 månad sedan #474157 av sodergardfia
Då undrar jag: hur ser man då en psyksikt STÖRNING? I början av min "sjukdom" gjorde de EEG och hjärnröntgen, och de hittade inget. Alltså inget synbart fysiologiskt fel. Men det var i och för sig över 4 år sedan, så det KAN ju ha ändrats, men är det så troligt? Iochförsig växer hjärnan tills man är 25 har jag hört, och jag var 16 då. MEn saken är den: de såg inget trots att jag var väldigt "sjuk", och då syns det nog inte nu heller. Så då är jag inte störd? Eller? Fast det syns väl inte alltid i hjärnan, det är väl substanserna?
En sak som jag tycker talar emot att jag skulle vara psyksikt störd (förutom Asperger och ADHD) är att medicinerna inte hjälper, bara lite mot paranoia. Fast det som talar FÖR att jag skulle vara störd är att jag har flera släktingar som är det. Så varför inte jag också? Äh. Inget att tänka på. Jag borde leva istället.
Mer
12 år 1 månad sedan #474167 av Geta
Kan inte påminna mig att det har hittats något fel eller abnormitet i hjärnan fysiologiskt på någon här på Viska.