Terapiformer

Mer
9 år 3 månader sedan #713389 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Terapiformer
När jag var inlagd så sa vårdarna till mig att kroppskännedom kan hjälpa mig men som psykiatrin inte längre har sånt idag. Det hade dom i alla fall under 1990-talet.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
9 år 3 månader sedan #713390 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Terapiformer
Jag fick gå en samtalsterapi ungefär ett år, med en blandning av kbt och psykodynamiskt terapi. Men frågade läkaren sist, om jag kunde få en psykolog som samarbetar intimt med hörselvården, dem svarade inte ens. Det är så att jag upplever min hörselskada som ett stort hinder för min vidarutveckling, och behöver därmed prata mycket om hur dålig hörsel påverkar hela ens vardag. Andra ser det uppenbara, men de kan inte sätta sig in i vad jag upplever vartenda dag. Mycket missförstånd.

Vars är världen på väg?
Mer
9 år 3 månader sedan #713391 av Geta
Svar från Geta i ämnet Terapiformer
Man kan söka till en sjukgymnast utan remiss. De sysslar ibland med Basal kroppskännedom.
Psykiatrin är väldigt slimmad idag.
Mer
9 år 3 månader sedan #713415 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Terapiformer
Den första jag träffade i psykiatrin var en erfaren räv till psykolog, i den psykodynamisk skolan. Var under isen och sov större delen av dygnet. Hur livlös jag än var så blev jag spritt språngande förälskad - sådär vettigt och jag tror det berodde på maniskt tillstånd. Nu känner jag liknande känslor för Mats som är sjuksköterska. De här känslorna har burit mig genom svåra tider. Var kommer de ifrån ?
Mer
9 år 3 månader sedan #713428 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Terapiformer
Psykoterapi har idag ingen viktig roll i behandlingen av schizofreni och schizoaffektiv. Det viktiga är sjukdomshantering, familjeutbildning, familjeintervention och socialfärdighetsträning.

Den psykoterapi, som används är KBT mot kvarvarande psykossymptom. En nackdel med alla dessa behandlingar är att de är beroende av inlärningsförmåga och minne, som kan vara stört hos många. Men trots de har dessa behandlingar bevisad effekt. Det som kan vara tveksamt är KBT.
Mer
6 år 9 månader sedan #961266 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Terapiformer
Jag har blivit hänvisad till bra teraputer, eller vad vi ska kalla dem, men timtaxan låg från 1800:-
Jag vet även andra rika som besökt välrennomerade psykonissar (osäker på om de ens hade nån titel) men det kostar. Och ofta är det också väldigt kontroversiella saker.

Tillsammas med en.wikipedia.org/wiki/Binaural_recording som utförs korrekt/perfekt, hypnos droger/mediciner, hypnos...
Det hadlar ju om att öppna dörren till dig själv och sedan se på världen, omvärdera och omforma, fast du är ju du.