Att tolka allt negativt.

Mer
15 år 2 månader sedan #181944 av 12312qw
Svar från 12312qw i ämnet Att tolka allt negativt.

Nissegossen skrev: Har haft ihop det med mitt ex sedan 1982 och vi är fortfarande vänner, men bor på skilda håll!(Igår var jag hemma hos henne och lagade till en fläskfilé gryta)

Till saken; hon reagerar exakt som du beskriver hon ser till det hon får och är inte nöjd, vilket jag tycker hon skall vara! räknar du ditt värde i pengar? Kan då tala om för dig att då ser jag det som du bara sätter ett pris på dig som vilken hora som helst!!!

Kärlek kan aldrig värderas i pengar! En liten pytteliten sak som någon gjort med kärlek och som inte har kostat pengar är mycket mer värt än tusenlappar tycker jag! Vad kommer du själv med till honom? Är han värd någon gåva överhuvudtaget?

Hon mitt ex kunde inte behålla några vänner överhuvudtaget. Först när hon träffade någon var allt ett himmelrike och den människan var en ängel!

när hon sedan såg att personen hade alla regnbågens färger i sig, så stötte hon omedelbart ifrån sig människan utan någon som helst förklaring till människan ifråga! Inte nog att hon inte kunde hantera vänner, hon gjorde slut på mina vänner också. Jag hade under tiden med relationen själv inga vänner som orkade med henne!

Det hela slutade med, att efter 13 år som sambo grälade vi på varandra på grund av att vi båda gick 24/7 hemma. Jag såg till att hon fick en egen lägenhet och betalade flytten och en del möbler åt henne (tog ett lån på banken som jag fortfarande betalar på!)
Hon har då diagnosen borderline om du känner igen den?


Tack för att du delar med dig av dina erfaranheter Nissegossen. Julklappshistorien var bara ett exempel. Det kan även vara saker som att min sambo inte hade vattnat blommorna eller ställt skorna i skohyllan som kunde framkalla en sån här reaktion.

Borderline vet jag vad det är, jag har en nära vän med bps och är rätt påläst så att säga.
Mer
15 år 2 månader sedan #181947 av 12312qw
Svar från 12312qw i ämnet Att tolka allt negativt.

PSR skrev: Det där låter som en barnlek för en KBT-terapeut.


Jag går som sagt i KBT och har gjort i 6mån utan att ha kunnat få hjälp med just detta.
Mer
15 år 2 månader sedan #181948 av 12312qw
Svar från 12312qw i ämnet Att tolka allt negativt.

Steve skrev: Vissa människor med Borderline måste ha människor runt sig hela tiden för att känna sig trygga. Blir dom ensamma kan det bli kaos. Nu vet jag inte om du lider av Borderline, men haft en flickvän som inte klarade att vara ensam. Hon fick ångest.

Verkligen inte någon social fobi direkt, som jag har drag av!! Det gick inte för mig och Sara. Men när jag super blir jag någorlunda normal, men tro mig verkligen inte mer än så i nuläget.


Ja det finns människor till allt. Jag har två diagnoser och är under utredning för en annan. Vilka det är tycker jag dock inte spelar någon roll då ingen är sin diagnos.

Det går fö inte att ställa en diagnos utifrån en text.
Mer
15 år 2 månader sedan #181951 av Nissegossen

12312qw skrev:

Steve skrev: Vissa människor med Borderline måste ha människor runt sig hela tiden för att känna sig trygga. Blir dom ensamma kan det bli kaos. Nu vet jag inte om du lider av Borderline, men haft en flickvän som inte klarade att vara ensam. Hon fick ångest.

Verkligen inte någon social fobi direkt, som jag har drag av!! Det gick inte för mig och Sara. Men när jag super blir jag någorlunda normal, men tro mig verkligen inte mer än så i nuläget.


Ja det finns människor till allt. Jag har två diagnoser och är under utredning för en annan. Vilka det är tycker jag dock inte spelar någon roll då ingen är sin diagnos.

Det går fö inte att ställa en diagnos utifrån en text.


På det lilla som jag läst av dig som du har skrivit ger mig en känsla av Hinchar om att du har en stark dragning åt borderline hållet!

När jag läste kriterierna om min före detta sade jag för mig själv; Ja, det är hon!!!

www.borderline.nu/nuke/modules.p ... icle&sid=3

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 2 månader sedan #181954 av 12312qw
Svar från 12312qw i ämnet Att tolka allt negativt.

Nissegossen skrev:

12312qw skrev:

Steve skrev: Vissa människor med Borderline måste ha människor runt sig hela tiden för att känna sig trygga. Blir dom ensamma kan det bli kaos. Nu vet jag inte om du lider av Borderline, men haft en flickvän som inte klarade att vara ensam. Hon fick ångest.

Verkligen inte någon social fobi direkt, som jag har drag av!! Det gick inte för mig och Sara. Men när jag super blir jag någorlunda normal, men tro mig verkligen inte mer än så i nuläget.


Ja det finns människor till allt. Jag har två diagnoser och är under utredning för en annan. Vilka det är tycker jag dock inte spelar någon roll då ingen är sin diagnos.

Det går fö inte att ställa en diagnos utifrån en text.


På det lilla som jag läst av dig som du har skrivit ger mig en känsla av Hinchar om att du har en stark dragning åt borderline hållet!

När jag läste kriterierna om min före detta sade jag för mig själv; Ja, det är hon!!!

www.borderline.nu/nuke/modules.p ... icle&sid=3


Vad jag har för diagnos spelar ingen roll. Det är mina handlingar som räknas. Jag skriver inte på detta forum för att bli stämplad eller indelad i något fack.

Jag kan hålla med om att jag prickar in många av diagnoskriterierna för borderline, det gör däremot de flesta i en kris eller i en psykos.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 2 månader sedan #181956 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Att tolka allt negativt.
Ja, ditt innehåll kan tolkas lite diverse. Det är ointressant vilken diagnos du har! Det är sättet du uppför dig på. Du kan tänkas söka fel i en relation, och att många saker samverkar till en fallerande relation.

Men när du säger röst, då börjar jag undra. Du har beskrivit detta som en manipulerande fas, men schizofreni kan det inte vara, eftersom dina ord låter lite urholkade, min egen åsikt naturligtvis.

En schizofren menar oftast vad denne säger. Du uppfyller en del av diagnosen borderline med kanske aningen misstänksamma och självförsvarsaktiga utspel. Du söker även en förklaring vilket klingar klockrent i mina öron.

Man kan faktiskt läsa av rätt mycket av en text.

Vars är världen på väg?