Att tolka allt negativt.

Mer
15 år 2 månader sedan #181954 av 12312qw
Svar från 12312qw i ämnet Att tolka allt negativt.

Nissegossen skrev:

12312qw skrev:

Steve skrev: Vissa människor med Borderline måste ha människor runt sig hela tiden för att känna sig trygga. Blir dom ensamma kan det bli kaos. Nu vet jag inte om du lider av Borderline, men haft en flickvän som inte klarade att vara ensam. Hon fick ångest.

Verkligen inte någon social fobi direkt, som jag har drag av!! Det gick inte för mig och Sara. Men när jag super blir jag någorlunda normal, men tro mig verkligen inte mer än så i nuläget.


Ja det finns människor till allt. Jag har två diagnoser och är under utredning för en annan. Vilka det är tycker jag dock inte spelar någon roll då ingen är sin diagnos.

Det går fö inte att ställa en diagnos utifrån en text.


På det lilla som jag läst av dig som du har skrivit ger mig en känsla av Hinchar om att du har en stark dragning åt borderline hållet!

När jag läste kriterierna om min före detta sade jag för mig själv; Ja, det är hon!!!

www.borderline.nu/nuke/modules.p ... icle&sid=3


Vad jag har för diagnos spelar ingen roll. Det är mina handlingar som räknas. Jag skriver inte på detta forum för att bli stämplad eller indelad i något fack.

Jag kan hålla med om att jag prickar in många av diagnoskriterierna för borderline, det gör däremot de flesta i en kris eller i en psykos.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 2 månader sedan #181956 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Att tolka allt negativt.
Ja, ditt innehåll kan tolkas lite diverse. Det är ointressant vilken diagnos du har! Det är sättet du uppför dig på. Du kan tänkas söka fel i en relation, och att många saker samverkar till en fallerande relation.

Men när du säger röst, då börjar jag undra. Du har beskrivit detta som en manipulerande fas, men schizofreni kan det inte vara, eftersom dina ord låter lite urholkade, min egen åsikt naturligtvis.

En schizofren menar oftast vad denne säger. Du uppfyller en del av diagnosen borderline med kanske aningen misstänksamma och självförsvarsaktiga utspel. Du söker även en förklaring vilket klingar klockrent i mina öron.

Man kan faktiskt läsa av rätt mycket av en text.

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 2 månader sedan #181962 av 12312qw
Svar från 12312qw i ämnet Att tolka allt negativt.

Jocke skrev: Ja, ditt innehåll kan tolkas lite diverse. Det är ointressant vilken diagnos du har! Det är sättet du uppför dig på. Du kan tänkas söka fel i en relation, och att många saker samverkar till en fallerande relation.

Men när du säger röst, då börjar jag undra. Du har beskrivit detta som en manipulerande fas, men schizofreni kan det inte vara, eftersom dina ord låter lite urholkade, min egen åsikt naturligtvis.

En schizofren menar oftast vad denne säger. Du uppfyller en del av diagnosen borderline med kanske aningen misstänksamma och självförsvarsaktiga utspel. Du söker även en förklaring vilket klingar klockrent i mina öron.

Man kan faktiskt läsa av rätt mycket av en text.


Vad menar du med manipulerande fas, urholkade, och att en schitzofren menar vad denna säger? Självförsvarsaktiga utspel?
Mer
15 år 2 månader sedan #181963 av 12312qw
Svar från 12312qw i ämnet Att tolka allt negativt.

PSR skrev:

12312qw skrev:

PSR skrev: Det där låter som en barnlek för en KBT-terapeut.


Jag går som sagt i KBT och har gjort i 6mån utan att ha kunnat få hjälp med just detta.

Du har relativt vanliga automattankar som man kommer åt med ACT/FEAR eller nåt liknande. Du kan till och med köra NLP för att fixa detta.


Det finns inget du kan "köra" för att ändra om i din hjärna. Det går inte att plocka bort saker som en hjärntvätt.
Mer
15 år 2 månader sedan #181964 av 12312qw
Svar från 12312qw i ämnet Att tolka allt negativt.

PSR skrev:

12312qw skrev: Jag sitter hemma nu och känner mig så himla ledsen. Jag vill så otroligt gärna ha någon att älska, någon att krama om, ligga vaken och småprata med, någon att må väl med!

Jag har aldrig haft problem med att hitta killar, däremot kan jag inte behålla en relation. Mitt inre kaos gör att hela förhållandet blir kaosartat.

Jag vrider och vänder på allt som sägs. Jag har svårt att avgöra hur ett förhållande ska vara och vad som är normalt.

Jag fick ex ett fint sidennattlinne av min sambo i julklapp. Nattlinnet kostade 150kr. Genast sa rösten i mitt huvud åt mig att jag var värdelös/mindre värd för att jag fått en sån billig present. Den sa åt mig att jag var lurad/blåst och korkad som inte kunde fatta detta. Jag tänkte och tänkte, försökte värdera rösten som jag lärt mig på KBTn. Jag kom tillslut fram till att det nog var så att han inte älskade mig mer, att jag var värdelös, ingenting värd osv.. fick sedan en fruktansvärd ångest och var sen tvungen att skada mig själv för att jag var så värdelös. Rösten i mitt huvud att jag inte är ngt värd osv blev även enorm och det blev världens grej av denna julklapp. Jag tänker på detta fortfarande! Är det ett faktum att jag ÄR värdelös/ han tyckte jag var mindre värd för att jag fick en så billig present?

Liknande händelser som det med nattlinnet händer i mina förhållanden hela tiden. Det är så himla mkt saker som lämnas åt tolkningar; "vad menade han egentligen" osv som gör min inre röst förstärkt. Jag får då sån himla ångest som går ut över förhållandet, jag går in i mig själv osv.

Går det att ha ett förhållande/ leva samboliv med såna här tankar/ beteenden eller måste jag börja med att arbeta bort dem? Är det någon som känner igen sig?

Till att börja med har du uppenbarligen en kille som inte kan få dig att känna dig älskad. Vilket förstås är ett gemensamt problem ni har. Han förstår dina behov dåligt och du skulle behöva kommunicera dem till honom.

Sen behöver du nog jobba på självkänslan en hel del. Ställ dig framför en spegel morgon och kväll respektive försök övertyga dig själv att du är läckrast i världen. Alltså ett mantra.

Sen kan du fundera över vilken anknytningsstil du har. På mig låter det klart osäker-ambivalent.

Tycker gott att de äldre tjejerna kan fylla på här.


Det finns ingen som kan få mig att känna mig älskad. Det kvittar om mitt x skulle sagt att "jag älskar dig mest i hela världen, du är den mest underbaraste personen ect". 1dag senare skulle frågorna komma där igen.. "vad menade han egentligen", "finns det något dolt budskap jagh borde förstått". Och min röst som jag vet är min men som ändå kommenterar allting
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 2 månader sedan #181968 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Att tolka allt negativt.

12312qw skrev:

Jocke skrev: Ja, ditt innehåll kan tolkas lite diverse. Det är ointressant vilken diagnos du har! Det är sättet du uppför dig på. Du kan tänkas söka fel i en relation, och att många saker samverkar till en fallerande relation.

Men när du säger röst, då börjar jag undra. Du har beskrivit detta som en manipulerande fas, men schizofreni kan det inte vara, eftersom dina ord låter lite urholkade, min egen åsikt naturligtvis.

En schizofren menar oftast vad denne säger. Du uppfyller en del av diagnosen borderline med kanske aningen misstänksamma och självförsvarsaktiga utspel. Du söker även en förklaring vilket klingar klockrent i mina öron.

Man kan faktiskt läsa av rätt mycket av en text.


Vad menar du med manipulerande fas, urholkade, och att en schitzofren menar vad denna säger? Självförsvarsaktiga utspel?


Ok, jag tar det blockvis, innan jag avgår som kvällens president, he he!

Manipulerande fas som dina röster hade på dig, du tog intryck av deras ord.

Urholkad kan menas att tonen är lite klanglös, utan egen vilja, om man kan precisera detta lite närmare.

En schizofren använder inte urlakade ord, utan säger precis vad orden handlar om.

Självförsvarsaktiga utspel innebär att man inget eget ansvar äger. Man slår ifrån sig. Sägas kan att jag känner igen dessa utspel som mina egna, jag kanske inte kan säga så gentemot dig, men rösterna fick mig att hänga upp sig på en enda detalj.

Destrueringen av ens egen fria vilja, den förföljer mig. Jag kan inte se en helt klar struktur i mitt liv, kanske därför jag har en selektiv hörsel?

Ha en bra kväll alla!

Vars är världen på väg?