Blir så jävla frustrerad, kan inte onanera på medicin

Mer
6 år 9 månader sedan #959764 av Recard2016
[youtube:3bq7pqd4]TAo-DzxYUmg[/youtube:3bq7pqd4]
Mer
6 år 9 månader sedan #959765 av Geta
Det som står i Moseböckerna eller Uppenbarelseboken har väl ändå inte Jesus sagt.
Mer
6 år 9 månader sedan #959774 av Johndoe333

jesusknows skrev: du ska inte komma och ge mig "rättigheter" alls.

men eftersom du ber så snällt så får du en bibelvers från en svensk hyffsad översättning som är gällande i nutid. 1917 års bibel:

Matteus 5

27I haven hört att det är sagt: ’Du skall icke begå äktenskapsbrott.’ 28Men jag säger eder: Var och en som med begärelse ser på en annans hustru, han har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta. 29Om nu ditt högra öga är dig till förförelse, så riv ut det och kasta det ifrån dig; ty det är bättre för dig att en av dina lemmar fördärvas, än att hela din kropp kastas i Gehenna. 30Och om din högra hand är dig till förförelse, så hugg av den och kasta den ifrån dig; ty det är bättre för dig att en av dina lemmar fördärvas, än att hela din kropp kommer till Gehenna.

och bespara oss din tolkning.

Det är inte jag som bestämmer om dina rättigheter i det här landet.
De finns sammanfattade det här landets grundlagar och hela författningssamlingen som instiftas efter beslut av representativt folkvald riksdag och regering.
De har stiftats för att i grunden bibehålla detta landet som ett demokratiskt och öppet land med lika rättigheter för alla.
Du syftar på Matteus 5 27-32. Som ska vara någon åsyftning på att Jesu skärper och bekräftar de gamla Moselagarna i GT.
Vad som faktiskt sagts av Jesu själv och inte är liksom i resten av NT ganska oklart eftersom allt nedtecknats och förändrats i efter hand ända sedan Järnåldern och tills idag. Det är en mkt avancerad fråga i sig både religiöst och historiskt.
Bibeln är tvetydig som andra religösa skrifter och bör enligt mig läsas bildligt och med ett sunt förnuft.
Och jag som är atdeist avfärdar på inget sätt allt som står i den eller i andra religösa skrifter.
I Bibeln liksom andra religösa skrifter finns mkt bra och mkt dåligt.
Och det hårda resonemanget i Matteus 27-32 har lite sin motsats i Joh 53-11. Som även det enligt Bibeln ska vara Jesus ord och gärningar.
Följande är hämtat ur 2000 Svenska Bibelöversättning:
8 1men Jesus gick till Olivberget. 2Tidigt på morgonen var han tillbaka i templet. Allt folket samlades kring honom, och han satte sig ner och undervisade. 3De skriftlärda och fariseerna kom då dit med en kvinna som hade ertappats med äktenskapsbrott. De ställde henne framför honom 4och sade: ”Mästare, den här kvinnan togs på bar gärning när hon begick äktenskapsbrott. 5I lagen föreskriver Mose att sådana kvinnor skall stenas. Vad säger du?” 6Detta sade de för att sätta honom på prov och få något att anklaga honom för. Men Jesus böjde sig ner och ritade på marken med fingret. 7När de envisades med sin fråga såg han upp och sade: ”Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne.” 8Och han böjde sig ner igen och ritade på marken. 9När de hörde hans svar gick de därifrån en efter en, de äldste först, och han blev ensam kvar med kvinnan framför sig. 10Jesus såg upp och sade till henne: ”Kvinna, vart tog de vägen? Var det ingen som dömde dig?” 11Hon svarade: ”Nej, herre.” Jesus sade: ”Inte heller jag dömer dig. Gå nu, och synda inte mer.”]
Tycker lite som att detta liknar det gamla uttrycket "Man ska inte kasta sten i glashus"
Och det ligger lite i det att vi människor är sådana. Vi är inga perfekta varelser. Vi gör misstag. Stora och små.
Vi är duktiga på att kriga, skada och såra varandra på olika sätt.
Sedan vad som ska bestraffas vad som kan förlåtas är ibland en sak för domstolar att avgöra men inte minst kanske upp till var och en av oss.
Dvs om någon gjort mig eller någon jag bryr mig om orätt så är det i grund och botten upp till mig själv om jag vill och kan förlåta eller inte.
Men nu är det ju inte så att Sveriges lagar styrs av den Gamla Moselagen eller andra omoderna religiösa synsätt som Sharia lagar eller de gamla Svenska landskapslagarna heller för den delen.
Men om du tycker att man ska bokstavstolka allt i en så tvetydig bok som Bibeln är och införa lagar som hör hemma på Järn och Bronsålder så får du stå för den åsikten.
Jag tänker fortsätta att argumentera emot eftersom jag är för ett öppet och demokratiskt samhälle där alla har lika rättigheter oavsett faktorer som etnisk, religös och politiskt tillhörighet, kön eller sexuell läggning.
www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&s..._kwfoQet2s34G1O0veaw
Mer
6 år 9 månader sedan #959827 av Johndoe333
Personligen tror jag att den dagen då vi människor förlorat eller glömt alla våra goda egenskaper och känslor som kärlek, förståelse, tålamod och medlidande med varandra och hatet, intolerans och känslokyla tagit över. Då är vi en ras på väg mot utdöende.
Mer
6 år 9 månader sedan #959831 av Nissegossen
jesusknows
Godkänner endast ett svar på mitt eget språk Svenska. Är det för mycket begärt?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 9 månader sedan #959858 av Recard2016