självdestruktivitet

Mer
20 år 3 månader sedan #370 av dizzle
hej jag undrar lite om självdestruktivitet. jag undrar om det kanske finns några bra sidor om det. tack på förhand
Mer
20 år 3 månader sedan #373 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet självdestruktivitet
Hej!

Jag tittade i boken "Surviving schizophrenia" och där fanns inte självdestruktiv med i registret. Självdestruktiv kan nog innebära mycket självmord, självmordsförsök, dålig livsstil, missbruk m.m. Är det något speciellt du tänker på?

Admin :?:
Mer
20 år 3 månader sedan #377 av D
Svar från D i ämnet självdestruktivitet
ja alltså typ skära sig i armarna, bränna sig med cigaretter osv.
jag är intresserad av det för jag känner att jag själv börjar glida in på det mer och mer och jag vill veta vad som typ kan orsaka det.

/dizzle
Mer
20 år 3 månader sedan #378 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Självskada
Hej!

Bra att du tog upp detta. Jag har nu lagt till två länkar om självskada i länksamlingen:
En svensk sajt:
w1.181.telia.com/~u18113389/index.html
En engelsk sajt:
www.siari.co.uk/

Jag kan inte minnas att jag läst artiklar eller hemsidor om självskada vid psykotiska tillstånd. Men jag kommer ihåg att det finns folk i diskussionsforumet på schizophrenia.com/ som har problem med självskada. Du kunde ju fråga där i diskussionsforumet om du inte får fler svar här. Gå till Main Support Area och General Discussions.

Admin
  • Per-Erik
  • Besökare
  • Besökare
20 år 3 månader sedan #382 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet självdestruktivitet
Att vilja skada sig själv är inte detta en form av tvångstanke med ett inslag av att man nervärderar sin egen person?
Mer
20 år 3 månader sedan #383 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet självdestruktivitet
Jag tror det är ganska komplicerat faktiskt och att det kan finnas många olika orsaker, som ångest (OCD hör väl till ångestsjukdomarna), depression, personlighetsstörning mm. Det verkar inte finnas så mycket kunskap om självskada vid schizofreni, men jag hittade följande länk:
cebmh.warne.ox.ac.uk/cebmh/elmh/ ... page6.html

Admin