självdestruktivitet

Mer
20 år 1 månad sedan #684 av D
Svar från D i ämnet självdestruktivitet
Ok, då tillhör jag helt klart gruppen som får effekt av lägsta effektiva dos.
Jag är ganska medicinkänslig nämligen.

Det varierar nog också lite från läkare till läkare. Vissa vill kanske "gardera" sig och håller patienten på högre dos än nödvändigt för att inte riskera något.

Jaså det fina vårvädret har inte nåt er än?
Här nere är det ganska kyligt, men solen skiner och jag kan känna att våren står på glänt.

Läste förresten en lista på nätet om vilka sjukdomar man bestämt sig för att ej behandla/bota i de olika länen. Sk. "svarta listor".

Skrämmande att vården blivit så usel.
Mer
20 år 1 månad sedan #688 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet självdestruktivitet
Hej!

Det var -13 C imorse kl 7 men under dagen har det varit mycket varmare. Verkar vara ett tillfälligt bakslag.

Högre doser kan nog förekomma än i Europa. Jag har sett i kliniska studier medeldoser på 15-20 mg Haldolekvivalenter dvs 3-4 x högre än i Fallskärmsprojektet. Jag blev inte direkt imponerad av resultatet av fallskärmsprojektet. Det gäller nog att snabbt lägga till kognitiv beteendeterapi och arbete/studier för att få bättre effekter. Det är nog nödvändigt för låga läkemedelsdoser är inget undermedel.

Du vet listorna som kommer och finns är bara rekommendationer. Läkare följer sällan listor och rekommendationer utan går efter eget huvud. Tyvärr är det ofta ingen bra ide, men det är så det går till. Uppdrag granskning kan nog ha programmet fulltecknat med bara vårdinslag egentligen.

Admin
Mer
20 år 1 månad sedan #689 av D
Svar från D i ämnet självdestruktivitet
Oj så kallt om morgnarna ni har det. Då är man inte direkt sugen på att gå ut om man inte måste.

Dåligt med så höga doser av läkemedel om det ej är befogat.
Finns det något annat land som har bättre koll på det här med medicinering?

Jo, det var bara rekommendationer. Hoppas läkarna inte följer listorna strikt, för då vet jag inte hur det ska gå om man skulle bli sjuk.
Jag har läst om en del som får vänta mycket länge på sina operationer mot smärtor.

Nedskärningar görs överallt, men jag tycker inte det är så bra när det dras ner inom vården. Tidigare har jag upplevt att vården varit väldigt bra, speciellt den somatiska vården. Högkompetent personal och snabba remisser. Nu får man tjata om man ska få en remiss någonstans. :rolleyes:
Mer
20 år 1 månad sedan #695 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet självdestruktivitet
Jag tror nog att medicineringen med antipsykotika är dålig över allt, men det finns gradskillnader. Uslast är den utan tvekan i Japan där folk kan ha fulldos i upptill fyra olika antipsykotika. USA är också förtjust i kombinationer av antipsykotika, men bara två olika. I Europa är det nog bäst. Oftast enbart ett antipsykotikum, men dosen kan vara för hög, särskilt om det är ett gammalt preparat. Problemet i USA och Europa är att effekten och biverkningarna sällan mäts, trots att det finns protokoll för det.

Problemet med vården är bristande effektivitet (enligt WHO). Det beror på att resurserna används felaktigt och att för mycket resurser går till sjukhus, där vården inte är särskilt effektiv. Mer vård måste ske utanför sjukhusen och många mindre sjukhus läggas ner. Jag tror egentligen inte att den somatiska vården är bättre. Hela sjukhusvården lider av samma problem egentligen.

Admin
Mer
20 år 1 månad sedan #700 av D
Svar från D i ämnet självdestruktivitet
Vi kan bara hoppas på att det blir bättre och inte tvärtom.

Tragiskt det med medicinering. Jag har läst att det testats ett nytt slags neuroleptikum som innehöll bensodiazepin bla., Kan detta verkligen stämma?

Tydligen visade det sig att medicinen inte fungerade som tänkt.
Mer
20 år 1 månad sedan #702 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet självdestruktivitet
Jag vet att bensodiazepiner tidigare har testats mot psykoser, eftersom de kan hämma andra neurotransmittorer. De hade ingen antipsykotisk effekt dock. Men jag har inte hört talas om något bensodiazepin antipsykotikum, men det kan mycket väl vara så att det är ett antipsykotikum med en kemisk struktur, som liknar bensodiazepiner.

Var läste du om detta?

Admin