mammor som dödas..

Mer
19 år 7 månader sedan #3641 av Vargen
Jag började må dåligt av det jag läste. tänk om man själv skulle döda sin mamma? då hade jag tagit självmord.
Mer
19 år 7 månader sedan #3642 av Geta
Svar från Geta i ämnet mammor som dödas...
Sådana här tankar kan jag också få,
att jag ska begå ett våldsbrott.
Jag vågar inte läsa deckare och liknande.
Jag är så rädd att jag ska få ideer.
Jag påverkas så mycket av det jag läser.
  • sven
  • Besökare
  • Besökare
19 år 7 månader sedan #3649 av sven
Svar från sven i ämnet mammor som dödas..
tycker det är ansvarslöst av expressen att skriva en sådan artikel utan
att samtidigt påpeka att de allra flesta med schizofreni eller annan
psykisk sårbarhet aldrig begår några våldsbrott utan i allmänhet är väldigt känsliga, tillbakadragna och konfliktflyende personer.
Mer
19 år 7 månader sedan #3653 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet mammor som dödas..
Hej!

Jag har hittat ursprungskällan till artikeln, som är en avhandling från Umeå.
Så här skriver den om morden:

During the study period, 48 offenders committed homicides. Of the 52 victims, 83% were family members or acquainted to the offender. Those who killed a family member had more often delusions and/or hallucinations, were less often intoxicated, had to a lesser extent committed a previous violent crime and they were younger at the time of the homicide.

urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-298

Det var bara en liten del av de som begått våldsbrott, som mördat. Observera av 52 personer som mördades var bara 9 helt obekanta dvs att obekanta skulle leva farligt är överdrivet.

Intressant är att positiva symptom är en riskfaktor. Anhöriga har därför motiv för att trycka på vården så att fler effektiva behandlingar används som minskar positiva symptom. Jag tror att om man använder KBT, patientutbildning, familjeintervention, personliga ombud och sysselsättning kan säkert morden minska med mer än 90 %. Morden är ett symptom på att vården och de kommunala insatserna inte är bra idag.

Det finns dessutom rapporter om att nya dyra antipsykotika minskar våldrisken med 70 %, så våldet kan minska också om nya antipsykotika används mer.

Admin