Att jämföra sig med andra

Mer
19 år 6 månader sedan #4660 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Att jämföra sig med andra
Jag tror att man i första hand skall jämföra sig med sig själv och i andra hand med andra med samma sjukdom. Det blir mer rättvist på det sättet och jag tror också mindre frustrerande.

Problemet med psykossjukdomar är inte bara symptomen utan också fördomarna och diskrimineringen i samhället, som gör det svårt att leva på samma sätt som alla andra. Man har helt enkelt inte samma möjligheter även om man skulle råka vara helt symptomfri.

Men jag tycker att man inte skall ge upp. Det går att lyckas relativt bra och återhämta sig om man är envis och har lite tur. Jag känner ett par exempel på det faktiskt.

Jag tyckte att Isa-Alise hade många goda förslag hur man kan komma vidare fast man har symptom. Hur man kan försöka kompensera bort sina problem på olika sätt.

I helgen läste jag Berny Pålssons bok Vingklippt ängel. Efter den så tycker jag att mina symptom har varit godartade och att jag har haft tur med så lindriga symptom, som jag haft.
Mer
19 år 6 månader sedan #4661 av Frenia
Svar från Frenia i ämnet Att jämföra sig med andra
Jag jämför mig själv ofta med andra. Sen kan jag även bli fruktansvärt arg på människor runt mig. Varför har de fått så bra liv? Varför är dom friska, har jobb, barn, villa, kärlek, lugn osv? Jag vet innerst inne att det är elakt och hemskt att tänka som jag gör men kan inte låta bli.

"Den dagen allt går emot dig kärringjävel så ska du få se på liv."

Tycker själv det är mkt självömkan i mitt tänkande men ser mig ändå inte som ett offer. Snarare någon som förtjänat detta. Vad jag gjort vet jag inte än men jag letar efter anledningar som verkar mer logiska än de jag hittills kommit på.. :rolleyes:
Mer
19 år 6 månader sedan #4678 av Isa-Alise
-
Mer
19 år 6 månader sedan #5044 av Scout112
En av mina "riktlinje" i mitt är: skit i andras liv, lev ditt eget, och att skita i vad andra tycker och tänker om en. Om man inte gör det blir man en annan och till slut så känner man inte igen sig själv i speglen...
Mer
19 år 6 månader sedan #5052 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Att jämföra sig med andra
På sätt och vis har jag samma attityd Scout112, som dig, men jag är medveten om att strategin kan ha sina risker. Lever man för extremt och avvikande kan man till slut bli ganska ensam och isolerad. Det är väl den stora risken som man tar då.
Mer
19 år 6 månader sedan #5055 av Scout112
Jojo, men man ska inte bry sig om samhällets tidningstabloer och andra som har "lyckats" i sitt liv. Jag menar bara att man ska göra det bästa med den tid som har givits en.
Skulle jag ha brytt mig om andra skulle jag har vatit död nu, eller levt ensam på Månen.
Visst så lyssnar man och kan ta till sig saker ibland, men inte annars.