sjukdom

Mer
19 år 6 månader sedan #5105 av malik
sjukdom skapades av malik
ibland undrar jag hur jag skulle se på folk som har psykossjukdomar om jag aldrig hade fått psykos själv den bilden media målar upp ser inte så bra ut vi påverkas mycket av media nu ser bilden ut så här folk söker vård får ingen vård sen går dom och begår våldsbrott min fråga till admin är hur många procent med vår sjukdom har eller begår våldsbrott sen vill jag bara säga att 1 på 100 människor hör röster det har en profesor sagt men man vet aldrig om det är sant det är svårt att räkna ut såna saker
Mer
19 år 6 månader sedan #5106 av malik
Svar från malik i ämnet sjukdom
professorn har räknat ut att alla inte mår dåligt av det
Mer
19 år 6 månader sedan #5107 av Zedd
Svar från Zedd i ämnet sjukdom
Rätta mig om jag har fel, men jag tror att 15% av befolkningen hör röster, åtminstone ibland. Det är alltså en minoritet av de som hör röster som utvecklar en psykos. Vad gäller synen på psykisk sjukdom så var det så att när jag var frisk var det en av få saker som jag inte grubblat på. Jag är väl inte helt nöjd med den syn jag hade på psykiskt sjuka när jag var frisk, men unkna fördomar har aldrig legat för mig. Har alltid varit humanist och ogillar tvång som inte är absolut nödvändigt.
Mer
19 år 6 månader sedan #5110 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet sjukdom
Bra Malik att du tog upp frågan om våld! Socialstyrelsen har gjort en granskning och under ett år döms 0,03 % av de med schizofreni för ett våldbrott dvs 99,97 % är helt oskyldiga. Riskfaktorer för våldsbrott vid schizofreni är tidigare brottslighet, missbruk, psykopatisk personlighet och hemlöshet. Du kan läsa mer vad Socialstyrelsen skrev här:
www.viska.se/index.php/nyheter/8 ... sk-sjukdom

Själv tycker jag det är tveksamt att skylla våldet på schizofreni om missbruk och personlighetsstörning är inblandat, eftersom våldrisken är 3-4 gånger större där cirka än vid schizofreni enbart.
Mer
19 år 6 månader sedan #5123 av malik
Svar från malik i ämnet missbruk
du har rätt missbruk ligger bakom de flesta våldsbrotten
Mer
19 år 6 månader sedan #5125 av vimsan
Svar från vimsan i ämnet sjukdom
de schizofrena j lärt känna min pvän o ngra andra gm honom är så långt från våldsamma "kufar" man kan komma!!!
de är underbara unika känsliga roliga personer...
hatar "stämplingen o drevet som går igen :twisted:
folk kämpar väl m sitt "stigma ändå s d är...
debatten är jobbig o när man hör folk snacka på tunnelbanan..
kul att va betraktad som farligfreakNOT :evil: