Återhämtning

Mer
18 år 7 månader sedan #21895 av Fredrik
Återhämtning skapades av Fredrik
Ett exempel på återhämtning från våran jobbiga sjukdom:

www.paraplyprojektet.se/template ... __6225.asp

Jag känner själv hur jag mer och mer kan påverka mitt liv i positiv riktning!
Jag tycker jag lär mig mer och mer vad som gör att jag går och mår dåligt och mer och mer om vad som gör att jag mår bra!

mvh Fredrik
Mer
18 år 7 månader sedan #21917 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Återhämtning
Ungefär 30 % återhämtar sig helt från schizofreni, så det är inte ovanligt. Det ovanliga är att någon går ut och öppet berättar om det. De flesta håller väl tyst och kanske skäms för sin tidigare sjukdom.

Man talar också om socialåterhämtning och det får ytterligare 30 %. Man kan ha en del symptom då, men socialt kan man fungera normalt med andra människor.
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #21921 av
Svar från i ämnet Återhämtning
Admin1, du håller hela tiden på med att 30 % blir friska, och jag har också läst om det på annat håll. Men hur är det för dig, jag tycker att du verkar helt frisk ?
Du skriver att du bara besöker din läkare 1 gång per år och då antar jag att det är för receptutskrivning.
Vad arbetar du med till vardags ?
Mer
18 år 7 månader sedan #21923 av Geta
Svar från Geta i ämnet Återhämtning
Det där har jag också funderat över.
Har de 30 procenten haft diagnosen
schizofreni.
Vart tar de vägen? Har de ingen rest av schizofreni.
Har de ingen kontakt med psykiatrin?
Är det i Sverige eller USA som man räknar så?
Är det någon som träffat någon av de 30 procenten?
Tar de inga mediciner?
En läkare sa till mig att det skulle bli bättre med
åldern. En annan läkare sa att jag skulle få ta
medicin hela livet. Men ingen har sagt att det skulle
försvinna.
Mer
18 år 7 månader sedan #21930 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Återhämtning
Jag kan bara svara för mig själv. Mitt liv håller sakta på att bli bättre, man får andra värderingar om vad som är viktigt osv.
Jag ställer inga höga krav på mig längre som jag gjorde förr. Sen har det väl också betydelse vad man väger in i orden helt återställd. Jag får lära mig att leva mitt liv på mitt sätt, jag kan inte jämföra mig med andra. Och jag vill inte leva mitt liv efter andras heller. Varför skulle jag göra det förresten, det viktiga är att man mår bra, så får man bidra med det man kan.

mvh Fredrik
Mer
18 år 7 månader sedan #21987 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Återhämtning
Geta,

De som återhämtat sig har haft diagnosen schizofreni helt klart. De som återhämtat sig har tillfrisknat och fungerar normalt, men de flesta av dem fortsätter ändå medicineringen med antipsykotika. 30 % är nog siffror som är giltiga för västvärlden för i uländer återhämtar sig ännu fler 60 %. De flesta som återhämtar sig har nog kontakt med psykiatrin för att förnya sina recept. Men det finns nog de som inte har någon kontakt alls. Alain Topor har nyligen kommit ut med en bok på svenska om återhämtning som heter Vad hjälper?.

Jag arbetar inte själv utan har förtidspension.